Recension: North Country

North Country - Warner Brothers

?ret är 1989 och den ensamstående tvåbarnsmamman Josey Aimes tar ett jobb i en gruva för att kunna försörja sin familj. En gruva där kvinnorna är en väldigt liten del av de anställda och där många av männen anser att kvinnorna inte har något där att göra. Kvinnorna få utstå sexuella trakasserier både verabalt ock fysiskt. När Josey väl sätter sig emot och ifrågasätter behandling så är det inte bara hon som hamnar ikläm. Hennes arbetskamrater och barn får ta emot mycket av stryket…

Vem gör den?
Regin i ”North Country” står nya zeeländska Niki Caro för. Caro som debuterade 2002 med den lovordade och prisbelönta ”Whale Rider” gör här en film som är inspirerad på verkliga händelser om det första rättsliga målet angående sexuella trakasserier i USA. Filmen kommer från produktionsbolaget Participant Productions som enbart riktar in sig på att göra filmer med sociala och politiskt viktiga frågor. Bland annat kommer vi att få se ”Syriana” och ”Good Night, and Good Luck” från detta företag.

Vilka medverkar?
I huvudrollen som Josey ser vi Charlize Theron som Oscarsbelönades för sin roll i ”Monster” (2003). I övrigt kan vi notera Sean Bean, Frances McDormand, Woody Harrelson, Richard Jenkins och Sissy Spacek. Det är här som North Country är bäst. Skådespeleriet är suveränt rakt igenom.

?r den bra då?
Ja, den är bra. Den är inte utmärkt men den är inte heller dålig. Den påminner väldigt mycket om ”Erin Brockovich” som tog upp en annan orättvisa som dras till rätten. Det är också lite här som problemet ligger med North Country. Den är helt enkelt förutsägbar och du förstår direkt hur det kommer att sluta. Det absolut bästa i filmen är skådespeleriet vilket gör att resan till slutet ändå är väldigt angenämnt. Kan nämna att all musik som spelades kom ifrån Bob Dylan, och det är ju bara positivt!

Betyg

En reaktion på “Recension: North Country

1. Pingback: Bloggywood - En blogg om film. » Arkivet » Recension: Syriana