Zack Snyder aktuell för Watchmen

Sköld från 300, Kolla in Snyders blogg

Moriarity från Aint It Cool News har fått en vara med bakom kulisserna på Snyders filmatisering av ”300”. ”300” är en serienovell signerad Frank Miller och under ett samtal yppade Snyder några rader angående ”Watchmen”…

Snyder sade att han tidigare blivit tillfrågad, och nu diskuterar med Warner Brothers, angående regijobbet för filmatiseringen av en annan serienovell, Alan Moore och Dave Gibbons ”Watchmen”. Ett projekt som hittills har haft tre regissörer kopplat till sig. Terry Gilliam, Darren Aronofsky (”Pi” och ”Requiem for a Dream”) och Paul Greengrass (”The Bourne Supremacy”).

Redan 1989 var det tal om att Terry Gilliam skulle regissera efter ett manus av Sam Hamm. Terry ansåg dock efter flertalet omskrivningar av manuset att det var ofilmbart. Efter lång tystand blev då ”Watchmen” aktuellt igen när Aronofsky kom på tal. Han drog sig dock ur när det visade sig att det skulle krocka med hans kommande ”The Fountain”.

”Watchmen” filmatiseringen är alltså en lång och bråkig historia. Rättigheterna för filmatiseringen har legat hos Universal, Revolution, Paramount och nu hos Warner Bros. Nu är ju då Zack Snyder kopplad till projektet, hittills den 4:e regissören. Något som dock kan vara positivt är att det är samma producenter som från början och som verkligen tror på projektet. Tillräckligt för att ha fightats så här länge för att få den gjord…

Så här kommenterade Jelc ett inlägg angående ”Watchmen” som jag gjorde den 20:e december förra året.

Jelc: ”Watchmen är nog en av de bästa böcker/serier jag läst. Historien är oerhört komplex, och historierna som berättas i bilder och text flyter in och ut i varandra oerhört raffinerat. Varje gång man bläddrar i den upptäcker man nya detaljer som tillför historien något nytt!

Genialisk helt enkelt.

Detta är också Watchmens stora problem: storyn är så komplex och mångfassetterad att den är nästan omöjlig att koka ner till ett filmmanus (ett tag var det tal om en TV-serie på åtta delar). Dessutom kryllar det av fans till den här serien, så en filmatisering får automatiskt hundratals ?krav?? på sig från olika håll om att det ena eller andra M?STE vara med, och omöjligt kan utelämnas??

David Hayters manus t ex var såpass förenklat att det inte blev mycket kvar av Alan Moores originalstory. Och de andra försöken till uppstart har bland annat stupat på att ingen vågar filma denna ?omöjliga?? historia. Av ekonomiska skäl.”

Under produktionstiden av ”300” skriver Snyder i sin blogg på den officiella sidan. Den uppdateras långt ifrån varje dag, antar att han får skylla på att han har en film att göra, men det finns en del bilder och 3 st videorapporter. Kolla in.

Snyder: ”If I screw up 300, that would be heartbreaking, but ultimately, it?s not as well known a property. If you get WATCHMEN wrong… well…”

14 reaktion på “Zack Snyder aktuell för Watchmen

  1. James McTeigue har ju också pratat lite Watchmen efter V for Vendetta, och med tanke på hur väl mottagen den blev bör han ha en god chans till jobbet, kan jag tänka. Jag gillade verkligen Dawn of the Dead, underhållande och den bästa sortens remake i det att filmen absolut var sin egen, men baserat på V for Vendetta (åtminstone handlingen, har inte sett filmen ännu) tror jag ändå McTeigue vore ett bättre val.

    Fast jag är fortfarande lite lessen över att Paul Greengrass inte längre är knuten till projektet. Jag föredrar egentligen Gilliam och Aronofsky som regissörer, men en man med Greengrass bakgrund och talang hade varit perfekt för filmen.

  2. Jag vill inte vara jättepetig, men V för Vendetta blev samtidigt inte en våldsam framgång heller. Med produktionsbudget på 54 miljoner, och med tanke på att det i snitt sägs kosta runt 20 miljoner att marknadsföra en mainstreamfilm.

  3. Ursäkta, råkade skicka innan jag var färdig med kommentaren :) Anyway så kan man anta att filmen just nu ser ut att dra in som bäst nånstans mellan 70 och 80 miljoner (HSX-marknaden tror 63, TheNumbers.com tror 71). Så någon relativt stor ekonomisk framgång är det inte riktigt. Och inte heller recensionerna var så kanon, 65% av Cream of The Crop på Rotten Tomatoes t ex. ?ven om den förstås på andra plan kan vara det, jag har själv inte sett den t ex.

    En bra poäng om Greengrass, Gilliam och Aronofsky. Jag håller med till 100%. Greengrass bakgrund och särskilt erfarenheten i bourne-franchisen borde göra honom bäst lämpad.

    Annars är det kul att projektet ligger hos just Warner Bros nu. De verkar vara väldigt glada i större franchise och event-filmer. Jag menar, se på hur 20th century fox ersatte Bryan Singer med Brett Ratner och nu talar om att L?GGA NER franchisen. Eller bara se på alla Warner Bros senaste ”större” filmer och hur de gett resurser och marknadsfört dem. Batman Begins, Charlie & The Chocolate Factory, Harry Potter, Troy, Oceans Twelve, och förstås även V för Vendetta.

    För övrigt har Warner Bros haft övervägande coola regissörer i sina blockbusters: Christopher Nolan, Tim Burton, Soderbergh, Bryan Singer i kommande Superman och i Harrypotterfilmerna också diverse indie-talanger. 20th Century Fox förstås också en del coola typ Ridley Scott, men många Roland Emmerich, Paul W.S. Anderson och Joel Schumacher (En gång bra, men.. Batman Forever, Batman & Robin, Bad Company och Phantom of the opera).

  4. Ingen gigantisk succé eller filmen som sammanförde en hel kritikerkår, kanske, men jag tycker ändå att mitt något blygsamma ”väl mottagen” lugnt kan kvarstå.

    Med Greengrass pratade jag inte främst om The Bourne Supremecy, även om den absolut är en del av det, utan hans tidigare filmer och bakgrund som en filmare med starka sociala och politiska teman i sina verk. Det, i kombination med Bourne, visar att han har exakt vad som krävs för Watchmen – förmågan att hantera såväl historia och budskap, som actionbiten.

    Inte så mycket kul som logiskt att projektet ligger hos WB, eftersom bolaget äger DC som äger rättigheterna till V for Vendetta, men jag förstår vad du menar. Både FOX och WB har ju sina berg och dalbanor (även om jag rent generellt sett föredrar FOX som produktionsbolag), men med X3 tappade dom verkligen bollen. Hade dom fått rumpan ur vagnen med förhandlingar och allt vad det var, hade Singer stannat kvar, och hade dom inte varit så förbannat låsta vid 2006 som releasedatum hade dom kunnat få Joss Whedon, eller en annan regissör med en gnutta kompetens.

    Och kanske det är dags att lägga ner franchisen? 3 filmer är inte fy skam, och även om jag som gammalt serietidningsfan gärna skulle se fler bra x-filmer, är det bättre att göra för få än för många. Men det har ju varit prat om fler filmer, att det här bara är slutet på den här trilogin, den här historien som började med första filmen, och att dom tar nya tag sen. Går bara X3 bra på biograferna (vilket den säkert kan göra, tredje filmen i en populär serie, storslagen och actionpackad) har vi nog inte sett det sista av mutanterna.

    Slutligen, vad gäller namnen du räknar upp i sista stycket håller jag med dig, med ett par undantag; för det första tycker jag Ridley Scott är fruktansvärt överskattad. Ja, han har ett ett fåtal riktigt bra filmer på sin resumé, men utöver det är det mer yta än innehåll vilket blivit allt mer märkbart på senare år. Vet du, en snabb koll på hans meritlista och jag inser att han inte gjort något jag gillar sedan 1991 och Thelma & Louise. För det andra – Joel Schumacher. Han förtjänar all skit han fått, och lite till, för sina Batmanfilmer (framför allt den andra) men han tog igen det med Tigerland och Phone Booth, och bortsett från troligtvis Bad Company (inte sett, men något säger mig att det är lika bra) verkar batfilmerna numera bara vara ett par små snedsteg (och tur är väl det, hade inte Joel skjutit ner den franchisen, hade vi antagligen aldrig fått Nolans Batman Begins). Jag älskade Phantom of the Opera, och kommande The Number 23 låter som en riktig höjdare.

  5. Riktigt kul diskussion! Warner har ju en del ”heta” regissör, för tillfället. Ska bli riktigt intressant att se Nolans kommande, Prestige, och Stålmannen så klart. Singer har ju en fantastisk track-record än så länge…

    Det viktiga är ju att projekten hamnar hos personer som brinner för materialet i första hand och pengarna i andra. ?ven om det är svårt att få ut pengar från pengagalna filmbolagschefer så kan rätt person, med massor av passion sälja sand i Sahara så att säga. Finns det regissörer/producenter som kan göra exakt vad de vill? Peter Jackson är ju ganska förmögen så här post-LOTR och lade en hel del privata pengar i King Kong för att få de effekter han ville ha. Men finns det andra som har makten, pengarna och passionen att göra sådant? I sådant fall, lägg Watchmen hos honom… ;-)

    Förövrigt så verkar det som om Zack Snyder är ett bra val. De flesta som har träffat honom, vad jag har läst, verkar tro att han verkligen har något med 300 och att ha honom som regissör på Watchmen är enbart positivt…

  6. Daniel: Det är ingen tvekan om att det finns sämre val att göra än Snyder, men jag tror att för det där lilla extra, för att det som är viktigt i historien ska komma fram, behövs någon med mer ”tyngd” i sin resumé.

    Fast det är klart, jag kan mycket väl ha tokfel. Jag kommenterade precis i en annan blogg, och berömde Zack Snyders förmåga att respektera förlagan i och med Dawn of the Dead-remaken. Och såväl 300 som hans kommentar om Watchmen som du citerar i inlägget lovar gott, så, ja. Jag oroar mig kanske lite i onldan, men när det gäller ett verk som Watchmen har man banne mig rätt att oroa sig i onödan :)

  7. Fredrik: Aha, Warner äger DC.. Nu faller många pusselbitar på plats. :)

    Frustrerande att höra mer om Greengrass bakgrund, och att han behandlat såväl politiska som sociala teman väl.

    Jag håller också med om att jag hellre skulle se någon med mer tyngd i resumen, att vem det nu än blir först verkligen bevisat sig kunna hantera liknande material.

    Annars så tvekade jag lite över hur jag skulle karaktärisera Joel Schumacher. För Tigerland var verkligen bra, och Colin Farrell berör och charmar där så mycket att man undrar om inte hans karriär skulle tagit en helt annan väg utan filmen. Om kanske regissörer och publik annars inte förmått se den charmiga lekfullheten och insiktsfullheten bakom allt det struliga.

    Sen Phantom of The Opera har vi väl olika syn på. Jag tycker att fotot var elegant, men att filmen misslyckas i att engagera en emotionellt i historien. Jag fann den också lite over the top, men inte på ett inspirerat bombastiskt sätt a la Moulin Rouge, utan mera på ett tomt, grovt tillhugget sätt a la ..ja.. Brett Ratners trailer till X-Men 3 ;) Iaf, så håller jag annars med om att Joel Schumacher fortfarande är bra, och mitt exempel med Phantom of The Opera var mest för att visa på ännu en storbudget film från FOX som rent ekonomiskt var en stor felberäkning, och inte heller så lyckad rent konstnärligt (ur mitt perspektiv, förstås).

    Men Gladiator kom ju efter Thelma & Louise? ;) Jag har inte ens orkat se Blackhawk Down, och framförallt inte Matchstick Men, och Ridley är ingen favorit. Men Gladiator är storslaget lyckad i mina ögon. Också Kingdom of Heaven hade kunnat varat det, vackert foto, de sympatiska och klarsynta temana har arbetats in i historien väl. Den filmen faller i mina ögon bara på den idiotiska rollbesättningen av Orlando Bloom.

  8. Daniel:

    Angående att Watchmen skulle vara omöjlig att filma så bläddrade jag lite i serien ikväll :) Och även om historien skulle göra sig bäst som miniserie finns det en hel man kan göra för att korta ner till en spelfilm och samtidigt behålla det mesta av helheten och ”densiteten”. Här är några jag kom att tänka på:

    *Klipp ner the Comedian och hans backstory i vietnam
    ?ven om hans historia behöver vara med dels för hela mord-mysteriet och dels för att injicera lite vietnam-erfarenheter i den dystopiska amerika-skildringen. Men The Comedian är inte någon särskilt intressant och unik karaktär likt de andra, trots sina inre konflikter och dragning mot våld och cynism.

    *?verhuvudtaget fokusera på Rorschach och Dr Manhattan
    Temat om rorschachs funderingar om rätt och fel, samt Dr Manhattans fascinerande mediationer utifrån ett vetenskaplighet-intill-atomnivå-perspektiv är några av de största behållningarna av serien.

    * I så stor mån som möjligt, gör om några flashbacks till en enda att följa tätt efter en inledning med The Comedians död och begravning.
    Flashbacks fram och tillbaka kommer inte fungera på samma sätt på bioduken. Samtidigt behövs det långa tidsperspektivet dels för att kunna berätta alla delhistorier, dels för att ge lite legitimitet åt den större historien.

    Jag vet inte om det riktigt som är relevant, men jag tyckte Brokeback Mountain behandlade tidsperspektivet på ett väldigt bra sätt. Vad exakt som var bra kan jag dock inte sätta fingret på :)

    * Behandla Adrian Veidts position i samhället samt spektakulära fredsprojekt på ett trovärdigt sätt
    Viktigt också att låta just det där ”fredsprojektet” förhålla sig till 11 september på ett lämpligt och naturligt sätt.

    *Se till att behålla de mest slående scenerna nästan intakta

    Det är mina amatör-tips iaf :)

  9. Ule: Ska vi inte ta och ringa Warner då ska kan du dra ihop den där filmen? ;-)

    Ridley eller Joel. Hmm. Båda känns lite halvskakiga. Man vet itne riktigt vart man har dem. De varvar helt enkelt bra med dåligt. ?ndå så skulle jag nog välja se en Ridley-film framför en Joel-film 5 av 7 dagar i veckan. Det KAN ju vara en ny Blade Runner, Aliens eller Gladiator… Bland Joels filmer som jag håller som favoriter är St Elmos Fire, Lost Boys och Tigerland.

    Ska man jämföra dem rakt av så tycker jag Joel har fler bottennapp på CV:t.

  10. Daniel: bara lite petig besserwisserhet: Ridley Scott gjorde Alien, James Camron gjorde Aliens.

    Ule: intressanta iakttagelser ang manuset.

    Min teori om regisserandet: Jag tror Br Washawski ‘gjorde en Bound’* med V for Vendetta, dvs visade (för Alan Moore den här gången) att de kan, och kommer att vilja göra Watchmen utifrån eget manus.

    * Alla vet väl om det redan, men när Andy och Larry W kom till producenten Joel Silver med sitt Matrix-manus var de helt gröna, och för att få spendera några hundra miljoner av Joels surt förvärvade ;-) dollar, fick de en liten summa med orden: ”Prove it!” och därpå skrev de Bound och regisserade den – och Mr Silver blev nöjd… Tack och lov!

    /Jelc

  11. Ule: Det kanske hjälper att jag är lite svag för musikaler, men även om också jag egentligen tyckte att det inte fanns speciellt mycket under den vackra ytan (vilket först gjorde mig besviken, för Falling Down-Schumacher borde ha kunnat göra en mer psykologiskt intressant historia), men det gjorde i slutändan inget för musiken fyllde det utrymmet. Musiken väckte, eldade, känslor i mig som både fyllde utrymmet och gav det liv. Så, ja, för mig funkade det rätt fint ändå :) Men jag förstår vart du ville komma, jag är bara inte säker på att jag håller med dig. Det låter dock som nånting värt att kolla närmare på.

    Nej, Gladiator är ingen favorit. Tvärtom tycker jag nog det är en av modern tids mest överskattade filmer.

    ?ven om jag bara ögnat igenom dina exempel, så håller jag dock med i andemeningen – det är klart det går att göra Watchmen till en bra film av hanterbar längd. Man får inte vara rädd för att klippa och ändra lite, så länge man är trogen historiens själ och poängen med den. En remake eller filmatisering, och det här är brukar jag poängtera rätt ofta, måste kunna stå på egna ben och inte vara beroende av sin förlaga. Och man måste våga göra dom förändringar som krävs. Min favoritfilm i Potterserien är den som, enligt uppgift för jag har inte läst böckerna själv, den som skiljer sig mest från originalet. Daredevil är en av de mest bokstavstrogna filmatiseringar jag sett, och den suger stor apa. Det är möjligt att ha för mycket respekt för ett verk, vilket även fansen måste inse.

    Jelc: Joel Silver slår mig som rätt lättraggad när det gäller stora och dum action. Så jag gissar att han var tillräckligt kåt efter de två sista Matrix-filmerna för att låta bröderna göra precis vad dom ville.

    Vilket påminner mig om att jag måste dra mig iväg för att se V for Vendetta den här veckan. Vill se den, och om bröderna gick tillbaka till Bound- och Matrix 1-form på manuset, desto bättre.

  12. Pingback: Bloggywood - En blogg om film. » Arkivet » ?ntligen får Watchmen en regissör

  13. Pingback: Bloggywood fyller 1 år! på Bloggywood - En blogg om film.

Lämna ett svar till Daniel Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>