Startfältet i Cannes

Festival De Cannes

”Det är ett år av förnyelse. Ett år av risktagande.”
Thierry Frémaux, konstnärlig chef vid filmfestivalen i Cannes

Nu har alla filmerna vid årets Cannes filmfestival presenterats. Uttalandena ovan till trots rör det sig som vanligt om etablerade regissörer och projekt med hög profil, åtminstone de i huvudkategorin (officiell tävlan).

Sedan tidigare stod det klart att Marie-Antoinette, Sofia Coppolas första film efter Lost in Translation, får världspremiär vid festivalen. Men en hel del andra spännande filmer dyker också upp i urvalet, såsom Richard Kellys första film efter Donnie Darko, Southland Tales, och skräckregissören Guillermo Del Toros Pan’s Labyrinth. För våra finska vänner representerar Aki Kaurismäki med Laitakaupungin Valot. Filmfestivalen inleds 17 maj med en visning utanför tävlan av Da Vinci-koden.

När du nu läser listan med alla filmerna; kom ihåg att det bara är de 19 i officiell tävlan som verkligen tävlar i Cannes och kan vinna guldpalmen, grand prix o s v. Sedan finns en sidokategori med ytterligare 25 filmer (Un Certain Regard), samt en kortfilmskategori. Därtill kommer filmerna helt utanför tävlan, som ofta bara visas för deras egen PR (X-Men: The Last Stand) eller för själva spektaklet (Shortbus).

Alla filmer i officiell tävlan (kan vinna Guldpalmen, Grand Prix m m):

Filmer i sidokategorin ”Un Certain Regard” (kan bara vinna Prix Un Certain Regard samt ett slags tröstpris):

  • Paris, je t’aime, Frankrike, 24 st regissörer (öppnar kategorin)
  • Cronica de una fuga, Argentina-Israel, av Adrian Caetano
  • Ten Canoes, Australien, av Rolf de Heer
  • Surburban Mayhem, Australien, av Paul Goldman
  • Luxury Car, Kina, av Wang Chao
  • La tourneuse de pages, Frankrike, Denis Dercourt
  • La Californie, Frankrike, Jacques Fieschi
  • Meurtrieres, Frankrike, Patrick Grandperret
  • Bled Number One, Frankrike-Algeriet, av Rabah Ameur-Zaimeche
  • 977, Frankrike-Ryssland, av Nikolay Khomeriki
  • Re-cycle, Hong Kong, Oxide Pang, av Danny Pang
  • Taxidermia, Ungern, av Gyorgy Palfi
  • Serambi, Indonesien, av Garin Nugroho
  • The Wedding Director, Italien-Frankrike, av Marco Bellocchio
  • You Am I, Lituaen, av Kristijonas Vildziunas
  • El violin, Mexiko, av Francisco Vargas
  • Uro, Norge, av Stefan Faldbakken
  • Hamaca Paraguaya, Paraguay, av Paz Encina
  • Z odzysku, Polen, av Slawomir Fabicki
  • Cum Mi-am Petrecut Sfarsiful Lumii, Rumänien, Catalin Mitulescu
  • The Unforgiven, Sydkorea, Yoon Jong-bin
  • Salvador Puig Antich, Spanien, Manuel Huerga
  • Bihisht Faqat Baroi Murdagon, Tadjikistan, av Djamshed Usmonov
  • A Scanner Darkly, USA, av Richard Linklater
  • Two Thirty 7, Uruguay, av Murali K. Thalluri

Filmer visade utanför tävlan:

  • Election 2, Hong Kong, av Johnnie To (midnattsvisning)
  • Silk, Taiwan, av Su Chao-pin (midnattsvisning)
  • Shortbus, USA, av John Cameron Mitchell (midnattsvisning)
  • Zidane, un portrait du 21e siecle, Frankrike, av Phillipe Parreno och Douglas Gordon
  • These Girls, Frankrike, av Tahani Rached
  • Avida, Frankrike, Benoit Delepine
  • Ici Najac, a vous la terre, Frankrike, Jean-Henri Meunier
  • Bamako, Frankrike-Mauretanien, av Abderrahmane Sissako
  • Volevo Solo Vivere, Italien, av Mimmo Calopresti
  • Boffo: Tinseltown’s Bombs and Blockbusters, USA, av Bill Couturie
  • An Inconvenient Truth, USA, av Davis Guggenheim
  • Nouvelle chance, Frankrike, av Anne Fontaine
  • Chambre 666 (kortfilm) + The House is Burning, Tyskland, av Wim Wenders + Holger Ernst

Kortfilmer i tävlan:

  • Primera Nieve, av Pablo Aguero
  • Banquise, av Claude Barras, Cedric Louis
  • Poyr, av Belma Bas
  • Ongeriewe, av Robin Kleinsmidt
  • Conte de Quartier, av Florence Miailhe
  • Film Noir, av Parker Osbert
  • Sniffer, av Bobbie Peers
  • Sexy Thing, av Denie Pente-cost
  • Nature’s Way, av Jane Shearer
  • O Monstro, av Eduardo Valente

Kortfilmer visade utanför tävlan:

  • The Water Diary, av Jane Campion
  • Les signes, av Eugene Green
  • Stanley’s Girlfriend, av Monte Hellman
  • Sida, av Gaspar Noe
  • Un lever de Rideau, av Francois Ozon

Juryn för fullängdsfilmerna:

Uppdatering # 1 Lade till flera kategorier, m m (fredag 21 april).
Uppdatering #2: Cronica de una fuga flyttad till officiell tävlan. Two Thirty 7 ersätter i Une Certain Regard-kategorin. Två filmer lagda till visningar också. (2 maj).

Tyvärr kan inte Bloggywood vara på plats i Cannes. Detta av ekonomiska, logistiska och helt enkelt realistiska skäl (vi gör en blogg, i Sverige). Men några som är där är folket på IndieWire.com>Cannes och NYTimes Cannes Blog. Finns det måhända någon svensk bloggare där ute som till vår svenska avundsjuka redan tagit sig till Cannes?

Via Bloomberg News och Variety.

10 reaktion på “Startfältet i Cannes

  1. 24 maj? Det är väl fortfarande 17 maj som gäller? Da-vici coden visas där och nästan direkt efter har den världspremiär… Här i Sverige den 19.

  2. Daniel: Babel verkar riktigt spännande, visste inte nåt om den sen innan. ?rets Cannes blir ett smörgåsbord av cool :) Fasen, hade ju varit en bra rubrik, att jag inte kom på det tidigare..

    Ordförande av juryn är i år Wong Kar-wai, ville inte överlasta texten med det, men så här i efterhand var det kanske ännu ett misstag :) Iaf så undrar jag om inte han som väldigt visuell stilist ligger bakom de oväntade valen av tex. Richard Kellys über-art-directade Southland Tales, och Guillermo Del Toros labyrinth. Efter Del Toro gjort Blade II och Hellboy kändes ändå Cannes rätt långt borta.. Faktum är att när man ser på promobilderna från Pan’s Labyrinth känns Cannes fortfarande rätt långt borta :)

  3. Helena: Jag har kollat lite på det. Filmen är inte med och tävlar, men vissa spekulerar att den ändå kan komma att visas utanför tävlan om den hinner bli klar och färdigklippt. För det tycks vara det stora problemet, den är inte färdig än.

    På filmens imdb-sida finns en diskussions… en message board :) där en fransman hävdar bestämt att filmen helt enkelt inte är klar, det är det enda egentliga skälet att den inte kommit med och att detta e ”common knowledge” i Frankrike. Läs mer på http://www.imdb.com/title/tt0460829/board/nest/41377398#41715007

    Förhoppningsvis kan filmen visas i Cannes. Det finns få andra bra sätt för filmen att skaffa en pr-platform för en lyckad lansering i USA och världen till hösten. Och då kanske distributörerna vill vänta. Det enda jag kommer tänka på annars är att de skulle kunna försöka ge de lite filmgale-hype på senhösten, ge sig in i oscarsäsongen med den, men det känns också som en stor gamble för en david lynch-film :) Cannes vore perfekt.

  4. Ulf & Helena:
    Eftersom Lynch skapar filmen under arbetet och utvecklar plotten succesivt kan det ta hur lång tid som helst, svårt att hålla deadlines då. Så har det varit med de flesta av hans egna stories/filmer från Eraserhead och framåt. Tror att ambitionen var att ha den klar till Cannes men att det sket sig. Nåja, den som väntar på något gott…

  5. Pingback: Bloggywood - En blogg om film. » Arkivet » Guillermo Del Toros Pan’s Labyrinth

  6. Pingback: Bloggywood - En blogg om film. » Arkivet » Idag drar Cannes-festivalen igång!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>