Film förtjänar sina egna historier

vacker-illustration41.jpg

UlfNyckelorden för att få göra film i Hollywood de senaste åren har kommit att bli ”built-in audience” och ”pre-awareness”. Dessa två begrepp kan översättas till dels att ha en garanterat biopublik inbyggd i projektet redan från början, dels att det åtminstone ett tag innan filmens premiär funnits en allmän medvetenhet hos målgruppen om filmen.

Varför vi sett så mycket nyheter om alla dessa ooriginella filmprojekt den senaste tiden beror på just detta. Filmer baserade på tidigare filmer, skönlitteratur, biografier, serietidningar – alla dessa varianter har mer eller mindre de två begreppen gemensamt. De har automatiskt ”Built-in audience” och ”pre-awareness”, och är därför säkra och kostnadseffektiva att satsa på.

Denna tråkiga utveckling acceleras också av dagens media, och allra mest bidrar vi bloggare och nätskribenter. För vilka kommande filmprojekt diskuterar vi mest om inte just de där vi redan från början har ett intresse i källmaterialet, och ett hum om lockelsen i själva handlingen. Det blir ju väldigt många artiklar om Bond, Da Vinci-koden, och Transformers för det är där både vårt och läsarnas intresse finns.

Men det behöver inte vara så. Vi skulle kunna försöka satsa mer på att berätta om intressanta regissörer och skådisars kommande filmer, åskådliggöra deras lockelse. Problemen är dock många. Som t ex. att vi inte har några bilder till en artikel om en film som just börjat filmas. Eller det att vi arbetar snabbt och inte nödvändigtvis har någon talang eller ork för att göra detektivarbetet om vad som verkligen är intressant med ett kommande projekt.

Det är inte omöjligt att vända denna utveckling. Men för att göra det behöver filmbolagen bättre anpassa PR-arbetet till dagens nya förutsättningar. Om de nu sitter på en bra originell film med bra folk knutna till den och en bra handling, skicka då ut omsorgsfullt valda delar material till medierna redan när beslutet tagits om att filma. Det kan röra sig om sk. storyboards eller kanske intervjuer där regissören berättar om filmens koncept, eller annat som entusiasmerar honom med den. Om filmen kretsar kring en stark protagonist och hans tidstypiska historia, skicka i ett tidigt stadium ut någon av skådespelarna för att tala om det. Gör nånting. Bara för att man inte börjat filma saknas det inte potentiellt intressant promotionmaterial.

Annars riskerar vi gå mot en framtid där film efter film bara är en ny tolkning av samma gamla historier, och de helt nya historierna trängs undan, om de ens blir gjorda. Idag är de flesta av massmarknadsfilmerna just av den sort att de är baserade på nånting. Och det är klart att det kommer bli spännande att se Da Vinci-koden på film, eller återuppleva barndomens magi med Transformers. Men jag behöver bara se tillbaka på mina favoriter från fem-tio år sedan så var de flesta original; The Matrix, Gladiator, Se7en m fl. Och jag tänker; hur många såna filmer är det inte som vi missar nu?

Film är ett eget medium och förtjänar sina egna historier.

4 reaktion på “Film förtjänar sina egna historier

  1. ”Bond, Da Vinci-koden, och Transformers för det är där både vårt och läsarnas intresse finns”.

    Nejdå jag ser hellre mera nyheter om smalfilmer och annat som förtjänar större uppmärksamhet.
    Det tråkiga är ju det att vilken filmtidning eller nätblogg man än läser så koncentrerar man sig oftast på storfilmerna. Vilket är synd eftersom att de oftast ändå aldrig är nåt att ha :/

  2. Maddin: Det är kul att höra att du är intresserad av smalare filmer . Jag diggar också smalare filmer, samt originella filmer oavsett genre och storlek. Som jag skriver, jag tycker att film förtjänar och gör sig bäst med historier skapade för film.

    Problemet är ju att filmer baserade på något tidigare känt har så mycket gratis både avseende tillgängligt material om dem, och i en färdig publik som har ett redan väckt intresse och därför är det så mycket lättare att skriva om dem. Så jag argumenterar för att DELS vi bloggare såväl som pappers-skribenter satsar mer på att föra fram och engagera oss i helt nya och originella projekt, DELS att filmbolagen vaknar upp och förstår att även såna projekt kan ges bra ”pre-awareness” med lite kreativa lösningar och vanligt hårt arbete.

Lämna ett svar till Maddin Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>