DVD-recension: Derailed

Michael Håfström smider medan järnet är varmt och gör film i staterna: Jennifer Aniston, Clive Owen och Vincent Cassel spelar huvudrollerna i Derailed- och tack och lov har distributörerna inte försökt sig på att ge den en svensk titel! (Det hade aldrig slutat väl…)

Affärsmannen Charles (Owen) kämpar för att spara pengar till sin dotters operation och förhållandet med frun är inte på topp. På vägen till jobbet möter han den vackra och smarta Lucinda (Aniston) och tycke uppstår. De hamnar så småningom på ett mindre trevligt hotell och kläderna hinner inte mer än komma av förrän något inträffar som blir början till en lång och smärtsam utpressningshärva.

Första halvan av filmen är nästintill outhärdlig men inte för att filmen är dålig, utan för att allt går utför och åter utför. När stunden känns inne för en vändning kommer det mer elände- trots detta vill man se mer! Kanske är det den fantastiska klippningen som lockar eller helt enkelt den moderna människans nyfikenhet att se hur illa något kan gå. En sak sticker ut i filmen och det är det modiga musikvalet. Håfström väljer att använda något åt rap-hållet, vilket är lite annorlunda för genren. I början av filmen känns det konstigt, men ju längre in i handlingen man kommer desto mer logiskt blir det.

Derailed är en välgjord och sevärd thriller, man får valuta för pengarna. Aniston och Owens spelar bra, men jag hade hellre sett Nicholas Cage i huvudrollen- en bättre version av owens ;)

Finns på DVD i en butik nära dig!