Recension: Livet på en pinne

Livet p?¥ en pinne

Livet på en pinne har en löjlig titel. Och en tråkig poster som verkligen går in hårt för att locka den där Colin Nutley/Så som i himmelen-publiken. Men när filmbolaget beskriver den som en ”charmig skröna” träffar man verkligen helt rätt. För filmen är just en underhållande, rörande och charmig skröna.

I dessa vm-tider tar filmen upp avvägningen mellan personlig ambition i tävlingar och mera jordnära saker som ansvar och familj. Taeke Jongsma, spelad av Jochum Ten Haaf, lever i ett fattigt hem på 1930-talet och har inga större framtidsplaner än att jobba för storbonden likt sin far. Men när hans skola tävlar i en folklig mångkamp mot en annan skola blir Taeke tilldelad uppgiften att försöka sitta kvar längst på en påle ute i vattnet. När kvällen börjar lida mot sitt slut ger hans motståndare upp, människor jublar och Taeke kan imponera på grannflickan Tjitske. I den lilla nederländska regionen blir pålsittning de kommande åren lite av en lokal inne-sport, sådär lite på trots. Taeke Jongsma blir dess fixstjärna, men inte utan uppoffringar.

I huvudrollen har Jochum Ten Haaf en kraftfull fysisk utstrålning som en Boris Becker möter Wayne Rooney, vilket gör Taeke ganska trovärdig som någon slags idrottsman. Och Ricky Koole som spelar Tjitske gör sitt jobb och är vacker därtill.

Filmen är en skröna som stannar hos dig. Dess tilltal är väldigt gammeldags, och regissören skildrar sin regions 1930-tal väldigt nostalgiskt. Det ska sägas att den nog är gjord för en målgrupp närmare 40+, men teman som ambition, ansvar och nödvändiga kompromisser är ju universella. Och kärlekshistorien mellan Taeke och grannflickan Tjitske är verkligen stark. Gav mig tårar i ögonen, faktiskt (hoppas att ingen av de andra recensenterna såg..)