Recension: The Fast and The Furious 3: T.D.

The Fast and The Furious Copright UIP

På sistone har många dåliga uppföljare tagit avstamp utomlands för att kunna upprepa samma koncept i en ny miljö. I The Fast & The Furious 3: Tokyo Drift har producenterna valt att låta filmen utspela sig i drift-kulturens Japan, men filmen överraskar med att inte bara vara en blek upprepning av de tidigare filmerna. Den är riktigt bra. Mycket tack vare bilscenerna, som är lika underhållande och koreograferade som fajterna i en Jackie Chan-film.

Filmen handlar om Sean (Lucas Black), en strulig amerikansk high school-student. Han utmanas i ett street race av en rik kille med pappas bil, men det slutar med att de bägge crashar våldsamt. Rika killen kommer undan tack vare pappas kontakter, och Sean får av polisen en chans att undvika en rättegång: Han måste byta miljö och flytta till sin disciplinerade far, en marinsoldat stationerad i Tokyo.

Framme i Tokyo börjar Sean direkt vid en japanskspråkig skola, vilket kanske är lite väl otroligt. Han möter dock snabbt en annan amerikan, fixaren ”Twinkie” (Bow Wow). En kväll tar Twinkie med honom till ett drift-race. Klassens snygging Neela (Nathalie Kelley) visar sig vara där, liksom hennes skumme pojkvän som Sean förstås lyckas reta upp. Och snart är Sean inblandad i driftvärlden där han kämpar sig upp mot pappas förmaningar och mot en undre värld han står i skuld till efter att ha kvaddat en bil.

Filmen är gjord för att vara bra underhållning för en viss grupp (bil-intresserade tonårskillar), och jag köper det verkligen, men vissa repliker får en ändå att vrida på sig i biostolen. Manuset är överlag mycket tunt, relationen med pappan utvecklas inte alls t ex. Men bristerna vägs i regel upp av musiken, bilderna och de karismatiska skådespelarna (rapparen Bow Wow inte inräknad). Att de flesta scenerna utspelar sig på natten bidrar också starkt till att göra filmen mycket stämningsfull och allmänt ganska cool. Stämningsfullt och coolt är också soundtracket, med dess blandning av amerikansk hiphop i exempelvis Pharrell och Juelz Santana, galna japanska dansbeats och minst en reggaeton-låt.

Sean etableras tidigt som en ganska sympatisk rebell, och skådespelaren Lucas Black lyckas bra med att ge honom en stark karisma och en vinnar-attityd, trots den överdrivna Texas-dialekten. Nathalie Kelley som spelar Neela har tidigare bara jobbat som modell, men här har hon en enorm utstrålning.

Sung Kang, som spelar Seans nyfunne mentor ”Han”, känns som en skådespelare på en nivå högre än de andra, men han håller sig ändå inom den ton regissören Justin Lin satt. Lin har tidigare gjort Better Luck Tommorrow med just Sung Kang, och även Annapolis med James Franco. Här håller han ett rappt tempo, med snygga scener som funkar trots det kassa manuset, och skådespelarna presterar över förväntan.

Filmen rekommenderas varmt om flashiga tuning-bilar och drift-dueller i Tokyo lockar, och du tror dig kunna tåla några orealistiska detaljer.

7 reaktion på “Recension: The Fast and The Furious 3: T.D.

1. Pingback: sonitus.org » Blog Archive » Recension: The Fast and The Furious 3: T.D.

2. ja jag kan säga att jag tycker väl inte att The Fast and The Furious 3är så bra. Inte om vi ska gämföra med föregångarna 1an som var lyssande och 2an som inte var så dålig den häller. Uppföljare i alla ära första filmen är oftast bäst tycker jag. Fins dok några undantag ex 4an på dödligt vapen som jag var skäptisk mott till en början men som jag tycker var suveränt bra. Så sissta X-men filmen som jag tycker var den bästa av dom alla.

3. Well, det är ju olika vad man tycker :) Och filmen har ju fått blandade omdömen av både biobesökare och kritiker. Jag har någon tanke om att det beror på hur mycket man känner för Tokyo, drifting världen i Tokyo och allmänt hur mycket man kan leva sig in i historien beroende på annat än själva filmen och dess berättarteknik. Jag gillade verkligen filmen, men det kanske mycket beror på att jag brukar gilla sånt som e exotiskt, gillar det snygga fotot och råkade tycka att Sean huvudkaraktären var sympatisk. Och driftduellerna var ju ändå riktigt coola, särskilt den i slutet.

Sista X-Men var riktigt bra. De andra två filmerna framstår som långsamma såpoperor bredvid all dramatik och action i den :)

4. Ska skriva en mini-recension alldeles strax på bloggen, och detta är ett manuellt trackback samtidigt som en kommentar ;)…

Såg filmen nu ikväll (lördag) och tyckte den var förvånande bra, precis som du skriver. Allt finns där men tyvärr vidareutvecklas inte många relationer (sean-pappan, sean-han, sean-neela, mfl.).

En mycket bra film där Han gott kunde fått vara med lite längre, då skulle det till och med kunnat bli en uppföljare på uppföljaren ;)…

5. Jag tror absolut de kommer en uppföljare. Typ nåt world race eller så, där Brian möter Sean.

Har faktiskt alla 3 filmerna, första gången ja såg 3:an så tyckte ja inte alls att den var särlist bra, men efter att ha sett den ett par gånger(1000 :P) tycker ja faktiskt att den e riktigt bra.
    Håller med er om att de e synd att inte relationerna vidare-utväcklas, dock så tycker ja att de är några av de bortklippta senerna som skulle göra filmen bättre.

Helt klart värf att se!

6. the fast and the furious: tokyo drift va riktigt bra liksom 1:an och 2:an men jag hade hoppats på att pal walker skulle vart med och vin disel(mer än han va) men man får ju alltid hoppas på en 4:a :D

föresten ere nån som vet om det kommer en fyra?? sånna fall maila mig på birk20@hotmail.com