Recension: Pirates of the Caribbean 2

Igår hade Pirates of the Caribbean 2- Dead mans chest biopremiär i sverige, nästan en vecka efter USA. ?terigen fick vi kasta oss in i Monkey Island IRL och njuta av piraternas vilda äventyr på havet. Vi får skåda fäktning (uppåt, neråt, runt…), sjöslag, jättebläckfiskar, andra otäcka fiskar, infödingar och självklart en creole-talande spåkvinna i träskmarkerna. Den här gången får våra tre huvudkaraktärer Jack Sparrow, William Turner och Elizabeth Swann ge sig ut i ovädret för att bekämpa Davy Jones- ett bläckfiskkaptenspöke- som med sin besättning av andra fiskspökshybrider sprider skräck och köper till sig själar över grönblå vatten.

Som sagt får vi alla ingredienser vi förväntar oss och underhållningsnivån är hög, tyvärr så är historien mycket tunnare än i ettan, plus att det är lite väl mycket slapstick och lite för lite ironi för min smak. En korsning av helan och halvan och Piraterna 1 helt enkelt. Depp får inte blomma ut lika mycket som tidigare men är i allafall den som lyfter filmen. En eloge till Stellan Skarsgård som gör en mycket bra insats som Wills ömma fader.

Jag märker en tendens i trilogier: den andra filmen fungerar som en enda lång transportsträcka till trean. Det var min upplevelse av Sagan om ringen- tornen filmen- och den här. Jag vill klargöra att jag fortfarande tycker det är bra underhållning, men filmen slutar precis när det mest spännande tycks börja. En aptitretare för del tre helt enkelt. Tyvärr får vi som vill äta hela middagen nu vänta tills i maj nästa år då piraterna släpps lösa igen. Trots snygga effekter, bra musik och en signatur av Bruckheimer når den inte riktigt upp till en 4:a. (Det känns som om han regisserat den ;)- akta dig Spielberg!! Han är snart ikapp).

På bio nära dig NU!

Betyg: 4

3 reaktion på “Recension: Pirates of the Caribbean 2