Recension: Sanna lögner

Lanny (Kevin Bacon) och Vince (Colin Firth) är ett populärt komikerpar på 1950-talets nattklubbsscen. Dagen efter en 48 timmar lång tv-sändning hittas en kvinna död i deras svit, just som komikernas kommer dit. Deras alibi är vattentätt, hela USA har ju sett deras senaste dygn. Men journalisten Karen, spelad av Alison Lohman, börjar på 1970-talet nysta i det hela och finner ett smaskigt mysterium.

I intervju med BBC tidigare i höstas menade regissören Atom Egoyan att Sanna lögner (Where The Truth Lies) i huvudsak handlar om njutning. Han menade också att han försökt sig på en amerikansk sensibilitet, medan hans tidigare filmer varit mer europeiska. Och filmen har tydligt en lite annan inriktning än förväntat, allt är sexigt och oväntat kommersiellt.

Regissör och skådespelare håller en bra och underhållande ton filmen igenom, men kanske är den tonen något för realistisk för historiens film noir-element. För att riktigt njuta av filmen behöver man till exempel kunna åsidosätta det osannolika i vissa sammanträffanden och händelser, och övergångarna mellan 1950-talets skeenden och de på 1970-talet fungerar inte alltid smärtfritt. Och sedd mot bakgrund av att den bygger på en roman når vissa scener, särskilt de med en kvinna klädd som Alice i Underlandet, inte riktigt fram. Det går att urskilja flertalet icke realiserade idéer som tycks komma från källmaterialet.

Bilderna och metaforerna närmar sig ofta det poetiska, men det verkar som att Egoyan till slut nöjt sig med att bara vara underhållande och föra historien vidare. Detta till trots ser filmen ser otroligt bra ut, allt är snyggt och stiligt, kvinnorna, männen, hotellrummen. ?ven musiken. Colin Firth och Kevin Bacon gör också de båda huvudrollerna mycket bra och med precis den trötta halv-sleazy utstrålning man förväntar sig från nattklubbskomiker av den eran. Bacon har dock den saftigare och mer intressanta rollen som den samvetstyngde Lanny.

Mysterier av den här sorten egentligen inte är någon favoritgenre, men allt sammantaget måste det konstateras att jag förförts av filmens skandalösa handling, snygga hollywoodmiljöer och vackra kvinnor.