Recension: Att återvända (Volver)

Copyright Sandrew Metronome

Att återvända är en dramakomedi som med stor värme innesluter och omfamnar livets mörka stunder. Pedro Almodovar är här tillbaka i att berätta om sina kvinnor, sin hembygd och om sin mamma. Och filmen är en av årets mest unika, en av Almodovars absolut bästa.

Handlingen är inte helt lätt att karaktärisera, men den fokuserar på Raimunda, spelad av Penelope Cruz, och hennes närmaste. Tillsammans med dottern Paula (Yohana Cobo) och systern Sole (Lola Dueñas) reser Raimunda till hennes uppväxtstad för att titta till mammans grav och hälsa på hemma hos den åldrande mostern. I den lilla staden går rykten om att Raimundas mamma går igen för att hjälpa mostern, men när mamman sedan börjar visa sig också för Sole är det bara en av de många mörka möjligheter som börjar nystas upp.

Häromdagen kom besked om att filmen utsetts till Spaniens bidrag till Oscarsgalan, och det måste ha varit ett självklart val. Själv kan jag bara kapitulera inför filmens överflöd, och de sammanflätade nyanser av sorg, skratt, färgprakt och dramatik som löper genom dess scener.

Almodovar hyllar sina omtänksamma, starka kvinnors dilemman och föreställningsvärldar. Ett exempel är att samspelet mellan generationerna blir oerhört underhållande eftersom regissören förstått att skänka karaktärerna stor passningsskicklighet och spelförståelse. När de sätter fart är de som ett elegant Arsenal i rörelse, med Penelope Cruz i topp som värsta Thierry Henry.

Vid Cannesfestivalen fick hela den kvinnliga skådespelarensemblen dela på priset för bästa kvinnliga skådespelare. Penelope Cruz hade innan tippats vinna priset, men Carmen Maura är också en storartad mormor och Lola Dueñas stjäl återigen scener med sina själfulla ögon (precis som hon gjorde i Gråta med ett leende). Cruz har dock paradrollen, och hon lyckas ge liv åt Almodovars omöjligt idéaliserade Raimunda med lika omöjligt stark patos som hon har generös karisma.

Filmens förtrollning släpper dock något (men bara något) innan alla trådar följts upp, som om Almodovar upptäckt hur starkt material han sitter på och därför i klippandet försökt behålla så många scener som möjligt.

6

En reaktion på “Recension: Att återvända (Volver)