Recension: Exit

Copyright Triangelfilm

Exit är en fullt godkänd actionthriller i toner lika dystra och kalla som dess miljöers rostfria stål-detaljer.

Thomas Skeppshult, spelad av Mads Mikkelsen, bor med sin svenska familj i en snygg skärgårdsvilla och är delägare i ett hett riskkapitalbolag . Men när den andre delägaren hittas mördad pekar allt på Thomas, och hans tillvaro faller samman. Snart finner han sig på flykt för att rentvå sitt namn och skydda sin familj.

I de inledande scenerna mumlar Thomas fram sin brutna svenska, och ögat drar sig snabbt neråt på duken, på jakt efter undertexter. Det blir dock blir dock snart bättre, eller om det nu beror på att man blir van? Hursomhelst har Mikkelsen sin sedvanliga filmstjärneutstrålning och tar med sig ett stort allvar in i alla rum. Thomas blir en hyfsat karismatisk, men svårgripbar hjälte. Samuel Frölers rolltolkning är dock långt roligare. Snacka om att lämna Skärgårdsdoktorn bakom sig; efter det här känns den elake doktorn i House M.D. närmare till hands.

Mycket av filmen är fotat i skuggor och mörker, som för att lyfta fram Thomas egna, mörka hemligheter. Hemligheter som tyvärr mest visar sig vara ursäkter för att introducera farliga karaktärer och omständigheter istället för tillföra lite djup och nyanser till huvudrollen. Nog för att det är spännande att se hur Thomas ska klara sig ur den skickligt ihopsnickrade knipan, men med mer fler lager till historien hade det hotande mörkret kanske inte känts lika obehagligt. Onödigt obehagligt. Hela filmen präglas av ett detta stråk som kanske ska gå för dramatik och kyla, men som jag mera upplever som klassisk, nordisk dysterhet.

Regissören Peter Lindmark iscensätter starka actionscener och korta inblickar i familjeliv, men ger aldrig kopplingarna mellan den korrupta finansvärlden och de mer skumma miljöerna någon tid att sjunka in, än mindre några förklaringar. Att boken bakom skrivits av riskkapitalisterna Jesper Kärrbrink och Håkan Ramsin har inte heller gett någon noterbart hög trovärdighet i skildringen av finansvärldens vrår och vinklar

3 av 6

[tags] film, recension, recensioner, exit, mads mikkelsen, dödlig exit [/tags]

11 reaktion på “Recension: Exit

1. Vi brukar ha länkar till hemsidan, var stressad när jag skrev förra veckans recensioner och det blev aldrig av. Men det är ingen dum idé med trailers heller. Särskilt till svenska filmer. Ska försöka fixa det i framtiden!

2. Pingback: Filmen Exit « *~LoveOrHate~*

3. Hej, Vi hyrde denna film i helgen och tyckte den var riktigt bra dock har vi ett frågetecken kvar, vet någon var denna skärgårdsvilla ligger någonstans?

Förstod på att den ligger i Nacka någonstans men det finns några hus i Nacka…