SFF: Recension av Science of Sleep

Stockholms Filmfestival
Copyright SF

Stephane, en mexikansk-fransk ung man med livlig fantasi, återvänder till sin mors Paris för ett jobb. Ett kreativt jobb hade han hoppats, men verkligheten gör honom besviken ännu en gång. När två kvinnor flyttar in i en grannlägenhet och misstar honom för en ur flytthjälpen. Stephané fattar tycke för en av dem, men det hela blir väldigt absurt när han utöver att låtsas vara någon annan försöker göra sig förstådd på engelska eller bristfällig franska. ?msesidiga missförstånd följer och tristessen på jobbet får till slut Stephané att helt tappa fotfästet i verkligheten, varpå hans drömmar väller in i vardagen.

Efter Michel Gondrys samarbete med Charlie Kaufman i Eternal Sunshine of The Spotless Mind har förväntningarna givetvis varit höga på denna, hans nästa film. Men utan den flerfaldigt oscarnominerade manusförfattaren vid sin sida blir Gondrys experiment med filmberättandet bara tomma och pretentiösa.

Som Stephané prövar Gael Garcia Bernal återigen sina fans genom att skänka sin karisma till en karaktär som med djupa brister. Det är mycket sympatiskt av honom, och det gör också filmen något mer intressant. I Babel visade han sig vara en egoistisk strulpelle, här är han en ung kille som är alltför förlorad i sig själv. Den franske komikern Alain Chabat är också med på ett hörn som Stephanés arbetskamrat, men får likt Charlotte Gainsbourg inte tillfälle att bidra med särskilt mycket.

Galenskapen i de drömda scenerna – med stillbildsanimerade stadslandskap och gigantiska händer i gips – måste ha varit väldigt rolig att skapa, men lite av det sprider sig till oss i biopubliken. Fiktionen bryts och du sitter och tittar på en tv-studio i kartong utan att få ut något av det. Paris, Stephanes arbetsplats och annat i Stephanes verklighet är dessutom väldigt trist fotat. Gondrys egna musikvideor berör långt mer än denna film, även om här finns en del roliga ideér och replikskiften (”Anarki i cellofanet!”).

Betyg 3 av 6 (Bra!)