Recension: Pans labyrint

Båda ljusa och mörka krafter huserar i labyrinten.

Legenden berättar om underjordens rike, en plats där sjukdom, död och sorg inte existerade. Där bodde en kung, en drottning och deras dotter. Dottern, prinsessan, drömde om människornas värld med sol, fågelsång och varma vindar. En dag lyckades hon ta sig upp från underjorden för att uppleva världen ovanför. Hon glömde sin sanna identitet och ursprung och utsattes för kyla, sjukdom och elände. Till slut dog prinsessan, ensam och olycklig. Hennes far konungen visste dock att hennes själ skulle komma tillbaka så småningom, om än i en annan kropp, på en annan plats och tid.

?ret är 1944 och inbördeskriget i Spanien är över, ett fåtal rebeller gör fortfarande motstånd mot Francos arméer men slaget är ändå förlorat. Den unga flickan Ofelia (Ivana Baquero) flyttar med sin höggravida mamma ut på landsbygden till sin nye styvfar, den grymme kaptenen Vidal. Ofelia vantrivs bland alla soldater och med sin nye far och modern mår dåligt av graviditeten. När flickan får kontakt med en fé inser hon att det kanske finns ett annat liv och en annan värld en den grymma hon lever i nu.

Efter att ha sett trailern till Pans labyrint var mina förväntningar stora. Jag skulle inte bli besviken visade det sig. Historien är bra och engagerande och specialeffekterna är mycket välgjorda. Något positivt är att regissören Guillermo Del Toro verkligen vågar bli ”mörk” när historien kräver det. Vi slipper Hollywoods tillrättalagda ”PG-rated”-stuk. Skådespelandet är överlag riktigt bra och den som sticker ut mest ur skådespelarensemblen är Sergi López som den monstruöse kaptenen.

Jag hade väntat mig mer handlingen från labyrintens fantasifyllda värld och mer om karaktärerna vi stöter på där. Den mycket intressanta ”The Pale Man” (se bilden) får vi veta alldeles för lite om och mycket fokus ligger på Ofelias hårda verklighet på kaptenens gård. Om det är negativt eller inte går nog åsikterna isär om men jag skulle gladeligen sett lite mer ”fantasy” och mindre ”verklighet”.

Filmen är dock otroligt vacker, välspelad och grym och mörk men inte utan hopp. Du skrivs inget på näsan utan handlingen (och slutet) lämnar en hel del öppet för tolkning. Se den och fly in i en annan värld under två timmar!

Kolla när Pans labyrint går på bio.

25 reaktion på “Recension: Pans labyrint

1. Great indeed!

Tänkte på denna film under flera dagar efteråt.

Fy vad mexikanerna kan göra bra film! Först Babel, sen Children of Men och nu detta!

Håller med recensionen.

2. ?r det 6 som är max för din betygsskala?
    Skall se den här filmen så snart jag får tillfälle, och jag har också stora förhoppningar.

3. Ja….den handlar om Peter Pan…. iaf för de som inte orkar läsa

Men seriöst så håller jag med recensenten, mycket bra film. Hade också väntat mig mer fantasy, och hade nog gärna sett det också, men likväl så tycker jag att sidohistorierna eller vad man nu ska kalla det (finns väl rätt mycket som håller dem samman egentligen om man orkar titta så djupt :) ) varvas och samkörs väldigt bra

4. Vad jag förstod så har Del Toro i sin tur inspirerats (snott) en massa från Bad ComPANy med Chris Rock. Fast, det återstår att se. Jag har ännu inte sett Pans Labyrinth…

5. PANg i Plugget, den gamla tv-serien var ju ändå den som lade grunden för den här sortens historier och som i stort sett alla efterföljare har väldigt mycket att tacka för

6. Vacker film med snygga effekter, men tyvärr alltför förutsägbar och klichéartad. Huvudpersonerna beter sig sådär överdrivet korkat åt emellanåt som man minns från gamla B-skräckisar, och vissa händelser som driver handlingen framåt är så ologiska att det är komiskt. Att recensenter och publik på något konstigt sätt har överseende med alla filmens brister är för mig ett mysterium! Om detta varit en amerikansk film hade det tyvärr blivit bara ännu en fantasy-skräckis som gått obemärkt förbi på DVD-hyllan. Men OK, den är väldigt läckert gjord rent visuellt och spanskan lyfter den lite ytterligare (konstigt nog) vilket verkar gå hem. Det är väl kanske så att det är samma personer som älskar detta som även tycker att Da Vincikoden är världens bästa bok, fast författaren behandlar läsaren som om han vore efterbliven. Vad vet jag…

7. Extrmet vacker och djup film. En riktig vuxenfilm där verkligheten blandas på ett mycket skickligt sätt med en liten flickas magiska fantasi. helt enkelt ett måste

8. Erico ovan säger väl eg. allt.

Denna film är bland de bästa filmer jag någonsin sett! (Har sett film i snart 40 år)

Beskrivande ord: grymt vacker, poetisk, tragisk, fruktansvärd, enormt bra skådespelare.

?r man inte helt stel och fyrkantig, kan man inte låta bli att beröras av denna fruktansvärt vackra film, om en tid, i ett land, som var hemsk och en ung flickas försök att fly verkligheten, där hon dock ständigt konfronteras med sina verkliga och overkliga demoner…Så djävulusiskt bra film, helt enkelt.

9. En otroligt vacker historia i rent filmarperspektiv, men om man går lite längre en så, som kvalitéer på skådespelare o.s.v så svackar det rätt rejält. Som Johan har jag svårt att se hur alla kan ha ett sådant överseende med det faktumet.