Oscar 2007: YouTube-klippen från galan är borta

Oscars

YouTube har nu rensat bort alla klipp som har med Oscarsgalan att göra från YouTube efter ”önskemål” från Academy of Motion Pictures Arts & Sciences. Klippen med Ellen DeGeneres öppningsmonolog, Will Ferrell, Jack Black och John C. Reillys musikframträdande och några till har varit de mest visade klippen på YouTube denna vecka med runt 250.000 visningar.

Ric Robertson från akademin utalar sig och säger att anledningen till att de bett att få bort klippen är: ”to help manage the value of our telecast and our brand”.

Samtidigt kan vi på Oscar.com få se ett fem minuter långt klipp på alla highlights från den nästan fyra timmar långa shown och en ”exklusiv” Thank You-cam där vinnarna tackar ännu en gång för priset de mottagit. Allt detta så klart med reklam.

Inga andra klipp är tillgängliga via Oscar.com och det kommer inte heller att komma fler. De klipp som nu finns kommer även inom kort försvinna. Detta för att: ”whet people’s appetite for next year’s show”.

Jag gapar över akademins reaktioner på YouTube-klippen och deras anledningar. Det är ju helt fantastiskt idiotiskt. Borde inte 500.000 visningar av det bästa från Oscarsgalan om något reta apptiten för nästa gala? Det är ju inte heller som så att YouTube har en fantastiskt affärsmodell och tjänar pengar på detta.

Ett hett tips akademin: Ladda själva upp så många klipp ni kan till YouTube och klipp in 10 sekunder reklam innan klippet börjar. Luta er sedan tillbaka och se när ni får hundratusental visningar. Era kunder lär blir fantastiskt nöjda, och ni gödslar för hajpen till nästa gala.

YouTube har även rensat bort ca 100.000 klipp från Viacom.

3 reaktion på “Oscar 2007: YouTube-klippen från galan är borta

  1. Jag förstår deffinitivt hur du resonerar och håller med, men YouTube har visst en rätt schysst affärsmodell och tjänar en hel del pengar via reklam.

  2. De kanske drar in lite pengar. Men de tjänar verkligen inte pengar. Majoriteten av reklam är dessutom house-ads för YouTube.

    Visst kan det vara känsligt att de visar andras material i samband med att de har egen reklam och ”tjänar” pengar. Men. Med YouTubes massa och med den impact som man få genom att ha sina klipp så ska man utnyttja det till fullo.

  3. Jo jag håller med Daniel, de hade tjänat väldigt mycket i PR på att låta klippen ligga uppe på YouTube, dessutom slipper de ju själva betala bandbreddskostnader.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>