Oscar 2007: Blood Diamond

Oscarfilmerna börjar nu komma till vårt i filmsammanhang ganska avlägsna land och igår hade Blood Diamond premiär. Detta verk hade hela fem nomineringar, bland annat för bästa manliga huvudroll och bästa manliga biroll. Konflikt-filmer brukar inte locka mig så mycket, främst för att jag känner för att sälja alla mina pinaler och bli missionär/ambassadör när jag ser dem och det här är inget undantag: de 143 minuterna visar alla på alla sätt man kan bryta mot mänskliga rättigheter och jag överväger ett karriärbyte.

Historien utspelar sig i Sierra Leone under inbördeskriget på 90-talet. Diamanter är valutan av värde och hela byar utrotas till dess förmåner. Kvinnor avrättas, män blir slavarbetare och de unga pojkarna blir hjärntvättade till mördarmaskiner med oändlig tillgång till AK-47:or. Leonardo DiCaprio spelar Danny Archer, en före detta legosoldat som numera smugglar ”conflict diamonds” till Libera där de tvättas och skickas vidare. Han stöter ihop med Solomon Vandy (Djimon Hounsou) som försöker leta upp sin familj och rädda dem från kriget. Archer går med på att hjälpa Solomon om han får den stora rosa diamanten Solomon lyckats gömma: De är två afrikaner med helt olika bakgrund som blir beroende av varandra. Som grädde på moset blir en amerikansk journalist (Jennifer Connelly) inblandad i äventyret. Hennes agenda är att hitta hårda bevis för diamantsmugglingen och därigenom kunna upplysa sitt folk.

Denna grafiska skildring av diamanters väg till västvärlden innehåller det mesta. Det är pang-pang från början till slut men regissören Edward Zwick bakar också in aspekterna runt omkring. Historiken, varför och hur, och inte minst vilket pris de afrikanska medborgarna får betala. Zwick vill väl, och det blir väldigt bra, även om det blir lite moraliskt i slutändan (kanske med all rätt…). Det känns anpassat till en amerikansk publik där överpretentiöst är en dygd, om inte annat blir det en känga åt Hollywood där aktörerna överkonsumerar bling bling.

Det som puffar upp filmen till eliten är utmärkt skådespeleri av alla rollinnehavare i kombination med fin behandling av bilderna. Dock så vet jag inte riktigt vilken afrikansk dialekt DiCaprio har inspirerats av men konstigt låter det- tur att han regererar med skådespeleriet i övrigt.

En sak är säker- alla som sett denna film lär bojkotta krigsdiamanter, alternativt förändra världen.

Betyg 5 av 6

[tags]film, Blood Diamond, Leonardi DiCaprio, Jennifer Connelly, Djimon Hounsou, Edward Zwick[/tags]

6 reaktion på “Oscar 2007: Blood Diamond

1. Jag gillade Blood Diamond, bra film. Synd att Djimon Hounsou inte fick Oscar för sin roll i den här filmen, tycke han var riktigt bra.

Angående Leonardos dialekt så gissade jag på att det var typ sydafrikanska eller något och störde mig inte alls på det, även om det var lite ovant till en början.

2. Jag håller med! Tycker att Djimon Hounsou var strået vassare än Alan Arkin!

Det skulle föreställa sydafrikansk dialekt, men jag tycker inte att han höll samma dialekt rakt igenom…det var lite glidningar ena stunden lät det ganska likt afrikansk engelska, andra stunden lät han mest amerikansk…