DVD-recension: Crank

Crank: den okrönte uppföljaren till Speed 3! Denna gången handlar det om en människa istället för en buss. En hitman blir förgiftad med kinesiskt gift och han måste hålla adrenalinet uppe för att inte hjärtat ska stanna. Han beger sig på jakt efter motgift och de som förgiftade honom.

Det hela börjar som en Guy ritchie-kopia med överdriven superaction och hög musik. Detta kombinerat med D?LIGA oneliners får mig nästa att hamna i ett permanent negativt tillstånd. Sedan händer något: det blir faktiskt lite småkul och jag börjar ana lite ironi. Filmen följer tempoväxlingarna i hans tillstånd och det blir en berg-och-dalbanetur som är ganska underhållande.

I slutändan känner jag lite hatkärlek till filmen, för Crank är stundtals väldigt underhållande och rolig men ur lika många aspekter fallererar det totalt. Flickvännens roll är till exempel helt onödig, hon är mest fånig och tillför ingenting till storyn. Lite otroliga och överdrivna inslag förekommer (eventuell ironi går inte alltid fram), som när huvudkaraktären syr sig själv i handen eller en bil som mirakulöst landar i rulltrappan. Om några filmer tror jag däremot att regissörerna Mark Neveldine och Brian Taylor kan vara flygfärdiga och riktigt bra!

Jason Statham har höjdarfilmer som the Transporter och Cellular på sitt samvete, (även seriöst bra Lock stock och Snatch) nu vill jag se honom i en romantisk komedi! ;).

DVD-premiär 7 Mars

Betyg 3 av 6

3 reaktion på “DVD-recension: Crank

1. Tillsammans med Running Scared utropade jag personligen Crank till förra årets största actionfest :)
    När man har Non-stop kvalitetsaction kommer inte logik eller storys i första hand ;)

Bra recension dock Helena! även om jag hade höjt betyget åtminstone ett snäpp

2. Vad jag saknade hos Crank var intensiv action. Jag tyckte inte att de lyckades skapa en stämning som stämde med handlingen. Huvudpersonen måste hålla adrenalinet uppe för att inte hjärtat ska lägga av. Okej, kläm in honom i en jävla massa schysst fighting då! Och har ni Statham i huvudrollen ska väl inte det vara ett problem? Jo, uppenbarligen så hade man det, för i det avseendet är filmen ganska blek. Men fortfarande rätt kul, stundsvis, och ett snyggt slut.