Recension: Hot Fuzz

Efter succéen med den romantiska komedin (med zombies) Shaun of the dead är Simon Pegg och Edgar Wright tillbaks med en ny skojfrisk historia. Sist var zombie filmer inspirationskällan, här är det actionfilmer med kyliga snutar- men visst får vi lite romantik också!

Seargent Nicholas Angel är en av Londons bästa och mest hängivna poliser, han är så bra att han får alla andra att verka dåliga i dager. Cheferna flyttar honom till en liten håla på landsbygden som i kontrast till honom själv är så gemytlig att den vunnit utmärkelsen ”Village of the year” flera år i rad. Angel paras ihop med den ganska blåsta Danny Butterman som dessutom är son till polischefen. Som den superpolis han är börjar han naturligtvis röra om i grytan och upptäcker att det är något som inte stämmer…

Hot Fuzz är som väntat inte lika fulländad som killarnas föregående film, men den är likväl välgjord på flera sätt: bra manus, snygga mtv-liknande ironiska klipp, bra skådisar och en hel del gore. I allafall mot vad jag väntade mig. (Ta inte med din son/dotter att se denna om de är under 12 i allafall…) Ibland kan jag tycka att de går över gränsen och istället blir det nästan larvigt – jag vet att de vill driva med hela Bad boys grejen, men vissa skämt går förbi den intelligenta humorn och det resulterar i något som liknar slapstick och lyteskomik. Men som sagt det finns mycket bra med filmen och det absolut bästa är Simon Pegg. Med sin skådespelarinsats bär han filmen ensam på sina axlar och frambringar en hel del skratt. Vi gör även ett kärt återseende: Timothy Dalton dyker upp i rollen som byns ende läkare. Scrollar man ner lite i rolllistan (se här) ser vi även Peter Jackson som Santa (uncredited) och Cate Blanchett som Jeanine (uncredited). Ingenting jag tänkte på dock ;).

Det är svårt att ge Hot Fuzz ett rättvist betyg när filmupplevelsen störs av TJAT, högt kommenterande, applåder och diverse annat. (Vad ?R det med förhandsvisningar som drar fram det ”värsta” ur folk? läs: bortskämda tonåringar) Jag ska ändå försöka mig på en slutsats: En underhållande actionkomedi med lite smartare manus än de amerikanska produktionerna och dessutom mycket bättre skådisar. Gillar du film lär du få ögongodis för här haglar referenserna!

7 reaktion på “Recension: Hot Fuzz

1. Såg den på bio igår, och det var minst lika bra som jag hade väntat mig. Vissa kanske skulle störa sig på det faktum att den urartar mer och mer, men när man väl acepterar det och filmen för vad det är, så är det bara alldeles…alldeles underbart ;-)

2. Pingback: MONO | www.bjornolsson.se » Recension: Hot Fuzz

3. Shaun of the Dead gillade jag men något gick förlorat i Hot Fuzz.Vet inte vad men det blev för mycket av alltihop så efter en timme så tryckte jag på (stop play).

4. Jag gillade shaun of the dead väldigt mycke, och hot fuzz gjorde de inte lika roligt.. Men ändå ska jag göra en film recension om den i skolan.. Jag vart besviken

5. Helt klart sevärd, underbart manus med en blandning av Skräck Komedi Drama och Action, Underbar film med en grymt snygg klippning! Kan inte säga nåt negativt bara en alldeles grym film från killarna igen!