Recension: Jakten på lycka

?nnu en film som handlar om att ta sig fram trots tuffa odds har sett dagens ljus. Givetvis ackompanjerad av smetiga Hollywood-stråkar och små gulliga barn som är så lillgamla att kväljningsreflexen ligger nära. Denna gång är mannen som tar sig fram mot alla odds Chris Gardner, spelad av Will Smith. Det lillgamla barnet spelas sensationellt inte av Dakota Fanning (hon må vara duktig, men det blir svårt att få henne kännas trovärdig som Will Smiths son) utan av Jaden Smith som i verkliga livet faktiskt är Will Smiths son.

Chris är försäljaren som säljer en maskin ingen vill ha, han ligger efter med hyran och förhållandet knakar i fogarna. Till råga på allt har han en liten son med topz-frisyr han måste försörja. Givetvis går allt åt skogen och det är där stråkarna och de uppenbara försöken till att få publiken tårögd kommer in. Samtidigt som Chris kämpar för att tjäna pengar så att han och sonen kan klara sig så praktiserar han utan lön på en aktiefirma med målet att få fast anställning där. Livet är riktigt hårt för vår huvudperson med andra ord.

Jakten på lycka är baserad på en sann historia vilket på ett sätt gör det Chris gör lite mer imponerande och inspirerande. Dock har jag svårt att känna full sympati med Smiths huvudperson då han sitter i klistret på grund av en del korkade val han gjort. Att han envisas att släpa med sig sin son genom allt elände då sonen förmodligen skulle mått bättre av att bo med sin mor kan man ifrågasätta. Envisheten i att han försöker sälja sin eländiga maskin istället för att ta ett annat lågavlönat jobb med fast inkomst är en annan sak jag ifrågasätter.

Tyvärr blir det ett lågt betyg till denna film, allt känns lite väl utstuderat för att kunna beröra djupare. Jaden Smith gör dock ett skapligt jobb som sonen, trots att det är barnroll modell 1A enligt Hollywood-mallen. Nu väntar jag på att få se Will Smith i en riktigt bra film, det skulle kännas uppfriskande för omväxlings skull.

5 reaktion på “Recension: Jakten på lycka

1. Håller med dig Björn, varför ska han hålla på med den där satans apparaten hela filmen? Filmen hade alla förutsättningar att bli en riktig feel good-upplevelse men det blev lite långdraget och segt. Ett bättre manus hade krävts.

2. Jag blev i alla fall lite berörd, eller i alla fall till den grad att jag satt och tyckte att det var jobbigt och suckade när hans levnadssituation konstant försämrades. Visst så tycker jag att han borde ha lämnat sonen med mamman, då hade ju det hela varit lite enklare liksom. Fast i början av filmen förklarade han ju att han aldrig tänkte lämna sin son precis som hans egen far hade gjort med honom… jag kan förstå att han fortsatte med de där apparaterna eftersom han hade dem och kunde branschen. Och det var ju en väldigt fritt jobb så han kunde syssla med det när han hade tid liksom. Jag tyckte inte filmen var klockren men de här två grejerna tycker jag att man borde kunna acceptera eller i alla fall se mellan fingrarna på.

3. Dan > Han kunde lämnat sonen hos mamman tillfälligt, tills hans levnadssituation blivit bättre. Att det var ett fritt jobb med maskinerna tycker jag är ett svagt argument då hans ekonomi var så dålig att han blev hemlös.

4. Tycker filmen var riktigt bra, såg även på prisjakt att den finns att boka för 159 kronor vilket är riktigt prisvärt för en film man bör ha i sin hylla!