Recension: Transformers

transformers.jpg This is way cooler than armageddon.

Paramount och Dreamworks har gått ihop för att ge de gamla 80-tals leksakerna övertygande liv, och i registolen har Michael Bay fått göra ytterligare en actionfilm á la grand style: Transformers är en salig blandning av Independence Day, Terminator, E.T, Armageddon och så en släng av Hotet från underjorden mixat med allt möjligt troligt och otroligt, spännande och komiskt. Om man tänker efter är filmen föga nyskapande, men det gör inget, för det blir väldigt underhållande. Jag skrattade i stort sett hela tiden (förutom när det var allvarligt och spännande ;) ).

Något underbart är att vi slipper viftande flaggor och Amerikanska flottan ”saves the day”. Här är det bara en sak som gäller – rädda mänskligheten. Sen att det råkar infinna sig lite militärer och att de råkar vara från USA är inte så konstigt (eftersom filmen utspelar sig där). Tvärtemot så får Bay in lite subtila kängor till sin regering i fråga om utrikespolitik. Actionscenerna slår Die hard 4 då de är mer välregisserade och tro det eller ej liiiiiite mer realistiska. Det är förvisso både fascinerande och lite tråkigt att stora robotar beter sig som poliserna i en actionfilm – det skulle vara intressant om någon vågade gå ifrån detta i framtiden.

För oss som inte kan leva på enbart hårdsmält föda av metall mot metall, pangpang och biljakter finns det gott om annat trevligt. Humorn flödar och Shia LeBeouf i rollen som den unge Sam är riktigt rolig och tar komiken i manuset upp till nästa våning. Det vimlar även av filmreferenser och Bay får till och med in både kängor och hyllningar till sig själv.

Det finns lite nackdelar med filmen: Transformers är, precis som många andra filmer idag, lite för lång och vissa voiceovers är larviga och överflödiga – vi fattar ändå. Slutet är på grund av detta lite tveksamt, även om det som precis allt annat i filmen görs med glimten i ögat.

Sammanfattningsvis blev jag mycket road och om filmen kan få publikens ögon att tåra sig över en robot – då är den lite bra i allafall! Och alla pretto-cineaster som tar sig själva på alldeles för stort allvar får säga vad de vill – men Michael Bay kan både roa och beröra med film. Hoppas han gör ett drama nästa gång (haha). (Ja, det kankske är aningens för högt betyg, men jag tycker inte ett lägre skulle motsvara min upplevelse! =) ).

5 av 6

10 reaktion på “Recension: Transformers

1. Pingback: University Update - Transformers - Recension: Transformers

2. Pingback: Transformers – Johan Sundkvist

3. Pingback: Filmrecension: Transformers - Världen enligt Anders

4. Förstår mig inte alls på alla dessa hyllningar till transformers. Jag tycker att det lätt är det sämsta jag sett i år på bio. inget ont mot Helena, oftast håller jag med dig i dina omdömen. Men inte den här gången. Högst en tvåa i betyg :P

Kolla in min ress på bloggen :p

Längesen man kommenterade här,, kanske borde börja med det igen ;)

5. Helena: Den var bra, Michael Bay göra drama. Hehehehehehe.

Fast när man tänker efter så gjorde han ju en liten romantisk scen med Ben Affleck och Liv Tyler i ”Armagedon”.

Men ändå, en romantisk film som bara avbryts av special effekter. Det är Michael Bay det.

Han planerar att göra en uppföljare till den här filmen. Då får man hoppas på att ”Dinoboterna” dyker upp.

6. Jag är inne på Maddins linje. Detta var fasen bedrövligt! Visst är actionscenerna rätt snygga och effekterna likaså men allt annat är bara pannkaka.

7. Maddin: Klart du får tycka annorlunda ;)! Jag har inte sett serien – det kanske är en av anledningarna till att jag gillar den bättre…jag vet inte…ang. produktplaceringarna så håller jag med dig helt och fullt GM och Ebay hade nog betalt lite hackor för att få delta i den utsträckningen ;)…Hela babes-idén, sector 7 och allt annat som jag också vanligtvis hade reagerat över tyckte jag var ditplacerade med glimten i ögat. Jag fick en ”Men in Black- känsla” över filmen…så jag förlät allt sånt…och jag var väldig road :D. Frågan är om jag skulle vara det om jag såg den igen…

8. Jag håller med din recension även om jag själv gick ett steg längre i min recension av filmen på min blogg. Var nostalgikänslan som svepte mig från golvet…