Recension: Knocked Up

Knocked Up

Jag får väl börja med att säga att romantiska komedier inte är min starka sida. Varken se på eller skriva om. Men jag valde just denna filmen då den faktiskt tilltalade mig lite mer än vad romantiska komedier brukar.

Knocked Up eller På Smällen som den har fått namnet i sverige handlar om 24 åriga nöjesjournalisten Alison Scott och slackern Ben Stones som efter en blöt kväll på krogen hamnar i säng tillsammans. Det visar sig att Alison blir gravid efter den kvällen. Med insikten att behöva ta hela ansvarit för sitt ofödda barn tar hon kontakt med Ben för att ge honom en chans. Ben tbestämmer sig för att bättre på sina vanor och lära känna modern till hans framtida barn. Nu börjar kampen för båda två.

Knocked Up är en film som jag tror gör sig bäst om man avnjuter den i sällskap av någon av det andra könet. Jag såg den med min flickvän. Hela filmen är en ständig kamp mellan könen. Hon skrattade åt skämten om hur män uppför och jag åt hur kvinnor uppför sig. Filmen bygger mycket på dessa stereotyper. Vi kom på oss att flera gånger under filmens gång ”skrika” åt karaktärerna och hur dumt dom betedde sig.

Bara idén att göra en film kring problemen som upptår när man bestämmer sig att lära känna den person man gjort med barn under ett one-night-stand känns besynnerlig. Sedan är filmen ganska besynnerlig, dock på ett bra sätt. Iblan blir dock filmen lite för mycket, det känns som dom har försökt få med alla olika sorters stereotyper och problem som någonsin kan uppstå i en sådan här situation.

Nu låter det säkert som om filmen inte alls är bra. Men det är den, om du har rätt humor. Gillar du Judd Apatows tidigare verk som The 40 Year Old Virgin och Freaks and Geeks så är detta en film för dig. Självklart kan du säkert njuta av den ändå och som tidigare sagt tror jag att den lyfter lite om man avnjuter den tillsammans med någon av det motsatta könet.

7 reaktion på “Recension: Knocked Up

1. Den listan hoppas jag du publicerar i slutet av året :)

Tycker filmen ligger över medel när det kommer till romantiska komedier. Där av betyget. Fick mig en hel del goa skratt och det är väl idén med filmen. :)

2. Pingback: På äventyr i äventyrsland på Bloggywood - En blogg om film.

3. Judd Apatow-fan här (som glömt ta tag i oskuldsfilmen, slå mig nu) och jag tycker om Knocked Up väldigt, väldigt mycket. Hamnar nog på samma betyg. Kanske lite starkare. Jag såg den ensam. Väldigt, väldigt ensam.

4. Pingback: The World According to Patrik » Blog Archive » Skribent på Bloggywood

5. Personligen är jag bara så LESS på alla urvattnade flåskomedier som handlar om fula (men ganska snälla) killar som får snygga, (för dem) oåtkomliga tjejer. ?r jag den enda människan i hela världen som inte förstår charmen i den uttjatade konstruktionen? ?r varenda manusförfattare i dåliga komedi-genren (ofta high school-filmer eller romantiska komedier) en fuling av manligt kön och heteosexuell läggning som måste leva ut sina ouppfyllda pubertetsfantasier? Var är alla fula kvinnliga heterosexuella manusförfattare som vill skriva dåliga komedier om fula (men snälla) tjejer som får ihop det med snygga killar (vars roll är att gå runt och få rumpan inzoomade samt se förbryllade ut hela filmen)? Var?