Recension: Sicko

Likt en modern Robin Hood åker Michael Moore runt och slåss för den lilla människan. I Sicko tar han sig an det amerikanska sjukförsäkringssystemet och visar orättvisorna med det. Med en ständigt närvarande kamera åker han land och rike runt och skildrar några av systemets negativa konsekvenser.

Michael Moore gör inte ??fly on the wall??-dokumentärer. Istället deltar han i filmen i allra högsta grad och berättar hela tiden vad han anser om saker och ting. I Sicko träffar han ett antal personer som på olika sätt har blivit orättvist behandlade av försäkringsbolag. Följderna har varit katastrofala för vissa. Bland annat berättar en kvinna hur hennes lilla dotter dog för att hon var tvungen att åka till ett annat sjukhus på grund av hennes försäkring.

Michael Moore bryr sig om människorna och han är angelägen om att ta reda på hur det verkligen ligger till. Han är inte heller rädd för att ifrågasätta och vill framförallt öppna ögonen på folk. Det är en engagerande film och det går inte att förbli oberörd av historierna som målas upp och systemets uppbyggnad. Dock skulle Moore kunna beskyllas för att vara populistisk och publikfriande. Metoderna som används för att få med sig publiken är ganska simpla. Han vill att publiken ska bli upprörd och han vill att politikerna ska bli irriterade. Moore är en skicklig berättare och med en lagom mix av snyftberättelser och småroliga gamla arkivbilder blir filmen lättillgänglig. Det gör att Sicko fungerar.

Tyvärr skildras bara en sida av problemet. Någon ansvarig i försäkringsbranschen kommer inte till tals och får möjlighet att berätta sin sida av saken. Ett par personer från branschen medverkar i filmen, men bekräftar bara hur orättvis den är och vilka unkna metoder som används.

Det är svårt att inte ryckas med av Sicko och Moores berättarstil. Samtidigt är det ingen djup dokumentär som går under skinnet på problemet. Och det går inte att bortse från att det är en subjektiv film. Det får väl dock antas att ansvariga på försäkringsbolagen inte så pigga på att ställa upp i filmen. Men någon politiker som försvarar systemet borde ha gått att vaska fram, förutom de gamla arkivbilder som visade reaktionerna på dåvarande presidenthustrun Hillary Clintons förslag till förändring.

Sicko är en intressant dokumentär, gjord av en man som behärskar sitt hantverk till fullo. Om Michael Moore bara vill vara känd och bråkig vet bara han själv. Oavsett det har han i Sicko ännu en gång skildrat nutidsfenomen på ett engagerande och genomtänkt sätt.

Betyg: fyra av sex

En reaktion på “Recension: Sicko

1. Bra recension! Jag håller till stor del med dig. Förutom betyget ;), filmen är lite lång och som du säger han skildrar bara ena sidan. Detta i kombination med att han tar det liiite för långt så mitt engagemang falnar pga det. T ex: ”åk till Frankrike där är ALLT gratis…du får t o m gratis barnflicka om du vill…” Jag hade inte varit lika snäll i betyget som du ;)…men det är likväl bra att han gör det han gör, väcker tankar! Ingen rök utan eld!