Recension: The Kingdom

Ashraf Barhom och Jamie Foxx.

När terrorister slår till mot en västerländsk koloni i Saudiarabien är FBI väldigt intresserade av att vara på plats för att hitta de skyldiga. Det komplicerade förhållandet mellan det saudiska kungadömet och USA (som för övrigt presenteras föredömligt i filmens inledning) försvårar dock. Med hjälp av smutsigt spel och en del utpressning lyckas dock agent Ronald Fleury (en habil Jamie Foxx) köpa sig fem dagar och ett expertteam från FBI landar i Ryiadh för att jaga terrorister.

Här följer en stereotypisk amerikansk skildring av världen utanför USA. Alla är idioter, har udda vanor och saknar humor. Det krävs en handfull amerikaner för att visa utlänningarna hur man egentligen ska leva. Det är faktiskt först vid filmens allra sista scen som The Kingdom går från att vara enbart en dussinrulle till att bli sevärd. Jag kommer inte att avslöja varför, men jag kan i alla fall säga att mina förhoppningar på filmen infriades just då. Vilket onekligen är synd. Här har man suttit i närmare två timmar bara för att inse att filmen tar slut precis när den börjar bli intressant.

Jag kan tänka mig att The Kingdom har stämplats som provokativ i Hollywood. En film som målar upp en gråzon i temat kriget mot terrorismen är ju uppenbarligen en sällsynt varelse. Själv kan jag inte riktigt se det provokativa. Förvisso utmålas den amerikanska administrationen som inkompetent och väl på plats i Saudiarabien får vi veta att alla arabiska muslimer inte är av ondo. Det här är säkerligen provocerande för Mr. Johnson i Texas, men för oss andra är det ingen nyhet. ?r du ute efter att rubba din världsbild är alltså The Kingdom fel val. Det annars överhängande temat är kulturkrockar och här känns det som att regissören Peter Berg väljer att göra det lätt för sig genom att blanda in klyschor och humor. Visst skrattar man, men det är ett billigt skratt som inte leder till någon eftertänksamhet.

Det som verkligen fungerar är annars actionsekvenserna. The Kingdom är en väldigt våldsam film, den realistiska tonen leder nästan tankarna mot Bourne-serien, fast här är det explosioner och eldstrider som står i fokus istället för handgemäng. Den inledande terrorattacken sätter tonen och sedan händer det rätt ofta att man upptäcker att man sitter på helspänn – framåtlutad i biostolen på grund av de skoningslöst koreograferade actionsekvenserna.

Frågan är då om det räcker? Actionfilm är ju inte precis en sällsynt råvara. Svaret blir: bara om du är på rätt humör. Förväntar du dig ingen smart Michael Mann-rulle, är sugen på att upptäcka nya lovande talanger (Ashraf Barhom) och är ute efter lite exotiska platser att besöka så ska du absolut bänka dig framför The Kingdom. ?r du annars inne på tankevärda skildringar av amerikansk politik i mellanöstern kvarstår dock faktum att exempelvis Syriana är ett bättre alternativ.

The Kingdom har svensk biopremiär den 12:e oktober.

3 reaktion på “Recension: The Kingdom