Recension: American Gangster

Russell Crowe i American Gangster

Denzel Washington spelar Frank Lucas i denna historia om hur han bygger upp sitt knarkimperium i New York i slutet av 1960-talet. Russell Crowe är Richie Roberts, polisen som med sin specialgrupp ska ta fast honom. Filmen följer dem parallellt i deras respektive karriärer.

Med tanke på de båda huvudaktörerna och att regissören heter Ridley Scott har American Gangster alla förutsättningar att bli en riktigt bra film. Problemet är att alla inblandade jobbar lite på rutin och då blir det en hygglig film, men inte mer än så. Inte ens Denzel Washington, som vi vet är en duktig skådespelare, gör egentligen något mer än att gå omkring och se hotfull ut. Russell Crowe, som vi också vet är en duktig skådespelare, går mest omkring och ser butter ut. För att göra deras karaktärer känsligare har den ene fått en kvinna och den andre en son. Vad sonen har med filmen i övrigt att göra är för mig en gåta. Förmodligen för att göra en riktig människa av karaktären. Tyvärr räcker det inte så långt.

Hantverket är det i och för sig inget fel på. Att filma i halvdokumentär stil verkar vara en av de senaste trenderna i Hollywood och till den här typen av film fungerar det vanligtvis. Till viss del kan jag acceptera det även här, men Scott verkar så inne i det tekniska att han har glömt bort personerna. Däremot har han lyckats med miljöerna. Det finns en äkta skitighet i filmen.

Det går att göra gangsterfilmer med trovärdiga personporträtt, inte minst Martin Scorsese brukar lyckas med det. Tyvärr är personerna som skildras här mest schablonfigurer utan större djup och det är svårt att känna sympati för någon av dem. Det verkar som om Ridley Scott är så rädd om sina stjärnor att han inte vågar göra den ene mer sympatisk än den andre och det medför att ingen av dem blir särskilt intressant. Detta gör att en brist på engagemang för huvudpersonerna infinner sig och filmen blir aldrig sådär riktigt spännande.

På ytan är American Gangster snygg och välgjord men sedan är den inte mycket mer. En hyfsad knarklangare-och-polis-film, helt enkelt.

Betyg: 3 av 6

4 reaktion på “Recension: American Gangster

1. Jag förstår uppriktigt sagt inte vad ”nena” pratar om när han/hon ressenserar filmen American Gangster. ”Nena” beskriver filmen som en slätstruken gangsterfilm vilket jag långt ifrån håller med om! Skådespelarna skicker ut tillräckligt mycket för att väcka en gripande känsla i hela kroppen. Att de två huvudpersonerna som man så starkt känner för förenas, trots att dom egentligen står på två hela olika sidor, är ett lysande slut på en välspelad och berörande gangsterfilm.

2. Det jag inte klarar av med denna film är Frank lucas förhållande tills sin fru, de träffas och gifter sig och hon ifrågasätter inget förrän hon får en nära-döden-upplevelse?

Jag vet att det inte är någon större sak, när filmen handlar om något helt annat, men för en bra film så krävs eftertanke, där fanns den inte.

3. Pingback: En första bild på Leonardo DiCaprio från Ridley Scotts Body of Lies - Bloggywood - En blogg om film.