Recension: Persepolis

Persepolis

Vad vill den här filmen? ?r det en vanlig historia om en flicka som blir kvinna eller handlar den om samhällsklimatet i Iran under 1970- och 80-talen? Persepolis svävar mellan de två problemområdena men tar inte riktigt tag i något av dem.

Marjane Satrapi har själv varit med i arbetet med att förvandla sin självbiografiska seriebok till animerad film. Den skildrar Marjanes uppväxt i Iran, hennes starka band till familjen och åren i Europa dit hon skickades när tillståndet förvärrades i Iran. Och slutligen när hon återvände till Iran och försökte skapa sig ett vuxenliv där.

Animeringen är enkel, personer och miljöer närmast skissartade, men välgjord och genomtänkt. Tyngdpunkten har lagts på att föra fram historien utan att haka upp sig på tekniska finesser. Detta gör filmen avskalad och naken och det blir lätt att ta till sig den unga Marjanes öde.

Marjane växer upp i en värld med politiska motsättningar och den som sätter sig mot regimen svävar i livsfara. Samtidigt går hon, som alla andra under uppväxten, igenom vanliga vardagsbekymmer. Dessa vävs in i berättelsen och underlättar för publik från andra kulturer att ta till sig filmen och identifiera sig med Marjane. Samtidigt blir detta en av filmens brister.

Persepolis verkar stundtals inte veta vilket ben den ska stå på. ?r den ett ställningstagande för kvinnor och oliktänkande eller ännu en ung-kvinna-växer-upp-film? Marjane går igenom kärlekssorg och festande, hon flyttar hemifrån och gifter sig. Inget ovanligt i sig. Det som gör berättelsen extra intressant är naturligtvis att huvudpersonen går igenom detta i ett konfliktfyllt land. Hade inte Irans problem funnits med i bakgrunden hade berättelsen varit högst ordinär.

Persepolis är komplex. ? ena sidan intressant både i handling och utförande, å andra sidan hackig utan ett större djup. Den väcker frågor snarare än besvarar några, det är många knutar som inte löses upp på slutet och det är en aning svårt att få grepp om filmen. Men det hindrar i och för sig inte publiken från att bli engagerad och vill man ha något att fundera på är Persepolis helt rätt.

Betyg: 4 av 6

En reaktion på “Recension: Persepolis