Recension: Be Kind Rewind

Be Kind Rewind
De tre musketörerna såg på kritikerkåren med misstro.

Michel Gondry har ännu inte lyckats imponera mig. Human Nature var en härlig bakfyllefilm. Eternal Sunshine of the Spotless Mind var en stark upplevelse, men kändes närmast som en lyckoträff med tanke på efterföljande röran The Science of Sleep. Faktum är att Michel Gondry hittills varit bäst på Youtube – kort sagt, jag har helt enkelt inte gått på hypen. ?nnu.

Efter att ha sett Be Kind Rewind är jag dock rätt nära att skriva under på det officiella fankontraktet. Anledningen stavas charm. Många har uttryckt besvikelse över Gondrys senaste verk. Filmen är enkel, närmast slätstruken. Karaktärerna ställs inte inför obehagliga livsval, det mesta går faktiskt deras väg. Det här är en feelgood-film där underdogsen får ett drägligt liv mot slutet. Det sticker i ögat hos vissa. Själv är jag bara glad att se en film som inte övertolkar, komplicerar eller intellektualiserar bara för sakens skull. Be Kind Rewind är ett verk man ska se för att må bra efteråt. Den svala kritik filmen fått utstå verkar handla om just detta, tydligen skall positiva filmer likställas med dåliga. Det är ett argument jag inte riktigt förstår.

Förvisso ska kulturkritiker, om jag förstått saken rätt, upprätthålla en atmosfär av elitism. Det gäller att klä sig i svart, dricka rödtjut, röka cigarriller och ha en rottwieller med namnet ?ngest vid fötterna. Men ärligt talat, behöver man vara bitter för det?

Jo, Be Kind Rewind är en sentimental film. Jo, Jack Black spelar karaktären Jack Black ännu en gång. Jo, de swedade filmerna tappar sin charm när man väl vant sig vid konceptet. Men det är inte det här saken handlar om. Det gäller att dra sig till minnes den känsla man hade när man steg upp ur biostolen. Jag minns känslan av nöjdhet, en vilja att rekommendera filmen för mina vänner det första jag gjorde nästkommande dag och ett leende på mina läppar. Det räcker och blir över.

Dessutom är själva konceptet med en VHS-butik som kämpar emot det moderna samhället i form av DVD-uthyrare med oändliga kopior väldigt charmerande. Det finns en kritik mot en filmindustri som inte riktigt har kontakt med sina kunder. Det är ju faktiskt så att alla hushåll i Passaic, New Jersey verkar ha VHS-spelare i sina hus, och detta trots filmindustrins ansträngningar att få konsumenterna i staden att gå över till DVD. Sedan, när det verkar gå riktigt illa för vår kära VHS-butik är det det ännu sämre filmutbudet som lyckas rädda verksamheten. Gondry låter gärna David vinna mot Goliath om och om igen. Och bara för det ska han ha all heder.

Jag har alltid varit en sucker för underdogs. Speciellet sådana som utgår med segern.

6 reaktion på “Recension: Be Kind Rewind

1. Jo, det är rätt intresserant att se hur filmen lyckats splittra folk.