DVD-recension: An american crime

Den här filmen har legat så länge på önskelistan att jag hunnit glömma bort både vad den handlar om och varför jag var intresserad av att se den. I dunklet fanns det någon fördom om att det var en klassisk thriller så det tog några minuter innan jag mentalt lyckades smälta resultatet av den här verklighetsbaserade resan.

I mitten av 60-talets USA behöver Sylvias och Jennys cirkus-resande föräldrar någonstans för sina flickor att bo under resten av cirkussäsongen. De blir således inneboende hos Gertrud, en ensamstående 7-barnsmamma i stort behov av pengar. När checken andra veckan blir sen får flickorna var sin disciplin-stund med paddeln och den yngre och poloskadade Jenny bryter ihop. Den äldre och starkare Sylvia erbjuder sig att ta hennes straff ovetandes att detta kommer utvecklas till en mardröm där Sylvia blir syndabock för allt den deprimerade Gertrud inte gillar med sitt liv. Under flera månaders tid misshandlas 16-åringen av sin inhyrda husmor, de andra barnen och grannbarnen: Helt utan synlig förklaring blir hon sparkad på, bränd med cigaretter, utsvulten, nedtvingad i källaren mm.

Efter filmen ? som verkligen sätter sina spår – satte jag mig vid internet för att försöka luska reda på hur mycket som är sant och inte ? och det mesta verifieras av flera oberoende källor med några små avvikande detaljer: jag blir lite förbryllad av att filmen tvärtom har utelämnat de mest förnedrande incidenterna Sylvia fick utstå. I och för sig gör det mig lite lättad ? för den här skildringen av en störd störd händelse tillsammans med Ellen Page, Catherine Keener och deras skådespeleri är tillräckligt gripande som den är. En del scener hade jag gärna avstått från i sin nuvarande form dock, till exempel voice-over sekvenserna som ger ett amerikanskt sentimentalt fluff över händelsen. Jag tycker Ellen page och manuset i sig personifierar Silvia Liken tillräckligt.

En reaktion på “DVD-recension: An american crime

1. hej, bra summering – bättre än min. Satte mig oxå vid nätet för att checka faktan. Antar att det skulle bli för mkt för oss som ser filmen om fler sjuka detaljer skulle ha tagits med.

Jäkligt bra. Men man vet bara inte riktigt vad man ska göra av upplevelsen