Recension: The Duchess

Keira Knightley och Ralph Fiennes blir make och maka i detta verklighetsbaserade drama om socitetslivet i 1700-talets England. ?verklass, otrohet och prestige blandas med ryschpysch och stora hår när den intelligenta och passionerade Georgiana gifter till sig titeln hertiginna av Dorkenshire. Men vuxenvärlden ?där otrohet och oäktingar är lika vanligt som frukost ? blir en besvikelse. Maken William är allt annat än kärleksfull och hennes roll i livet blir att agera avelssto åt honom. Måttet rågas när han flyttar in sin älskarinna och hennes tre pojkar i deras hem. Runt hörnet väntar dock den stora kärleken: en ung politiker med stora ambitioner.

The Duchess utspelar sig i en tid då det var moderiktigt att bära peruk – gärna pudrad – men det var också en tid då kvinnor hade mycket lite att säga till om: Personlig vilja och utveckling måste underordna sig det sociala anseendet. Filmen följer starka och smarta societetskvinnor som utnyttjar de få medel de har att uttrycka sig och forma sin tillvaro.

Du kanske är en av dem som klipper med ögonlocken vid blotta tanken på kostymdrama, men historien om Georgiana berättas med en hoppfullhet och ironi som således lyfter fram de politiska och sociala frågor vi tacklar efterdyningarna av även idag. Manus och regi ger även öppningar för att visa männens ödmjuka sida, följaktligen undviker vi tack och lov en alltför klyschig feministhistoria.

Med ett sammanhållet komplett manus och vackra bilder utforskar regissören Saul Dibb Georgianas tankar: Vad är en människa villig att göra för sina barn? För kärleken? För anseende? Medan Ralph Fiennes tar över duken under sina scener lyfter den vackert komponerade musiken som en egen karaktär. Oscarsstatyetten för bästa kostym är som i en liten (läs: stor) ask. Keira Knightley är dock odefinierbar och filmen hade fått det där lilla extra med någon mer karismatisk i huvudrollen.

Men kan någon peta i henne lite mat?

3 reaktion på “Recension: The Duchess

1. Har redan sett filmen, helt otrolig och mycket gripande. Förmodligen det bästa kostymdrama jag sett. Kiera överraskar, jag är vanligtvis inte mycket för henne men här låter hon skådespeleriet ta över hand, vilket inte är vanligt i hennes fall. Se den!