MovieZine träffar Martin Scorese

Martin ScorseseMartin Scorsese, regissören som gett oss klassiker som ”Goodfellas” och ”Taxi Driver”, behöver knappast presenteras. Efter framgången med ”The Departed”, när han äntligen vann en Oscar för bästa regi efter att ha nominerats inte mindre än sex gånger tidigare, är han nu tillbaka med en ny film – det psykologiska rysardramat ”Shutter Island”.

På hotellet Le Parker Meridien i New York får MovieZine en möjlighet att träffa mästarregissören. Han pratar förstås varmt om sitt samarbete med Leonardo DiCaprio, nu är det deras fjärde film i rad ihop. Och lika gärna berättar han om den speciella stil han använt sig av just i den här filmen, en stil som skiljer sig rätt rejält från det vi är vana att se i Scorseses tidigare verk.

Det märks också tidigt i intervjun att det är svårt för honom att inte avslöja för mycket av de vändningar ”Shutter Island” tar. Både han och Leonardo har nämnt vilken utmaning det är att prata om arbetet med filmen utan att säga för mycket.

Kan du berätta lite om ditt samarbete med Leonardo DiCaprio i filmerna ni gjort ihop?

Jag tror att det var vid den andra filmen vi gjorde, ”The Aviator”, speciellt i den scenen där han är fast i visningsrummet i tolv dagar och nätter, ensam och pratar med sig själv. Det var då jag kände att vi började hitta saker tillsammans och att det var ett samarbete värt att utveckla. I de allra flesta fallen var vi helt eniga om hur vi ville göra saker. Jag märkte också att om jag bad om något så fick jag det – och mer.

Max von Sydow då? Hur hamnade han i ”Shutter Island”?

Jag har varit en stor beundrare av hans arbete under åren, men det har varit svårt med den typen av filmer jag har gjort att få jobba med alla jag har beundrat. Ibland passar helt enkelt inte rollerna eller ämnena, men här fanns helt plötsligt en chans att få honom att spela Dr Naehring så den tog jag. Det går ju tillbaka till en bit före ”Sjunde Inseglet”, alla hans filmer med Bergman under 50- och 60-talet och förstås hans amerikanska filmer. Han är ikonisk och har stor betydelse för hur vi ser på film idag, han har en stor del i filmens historia. Så det var verkligen ett nöje att få jobba med honom.

Läs vidare på vår intervju med Martin Scorese på MovieZine »

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>